Cu două falimente la activ, edilii Iașiului promit încă „un nou început” pentru transportul public

8
Sursa Foto: Ziarul de Iași

Istoria rușinoasă a transportului din Iași, orașul unde autobuzele ard ca torțele pe străzi: cine s-a îmbogățit din umilința călătorilor?

Curtea de Apel Iași a decis definitiv ca regia care asigură transportul public local în Iași să intre în faliment, după ce Tribunalul infirmase planul de reorganizare în această primăvară. În urmă rămân 55 milioane euro datorii. Peste 70% dintre acestea sunt datorie către bugetul general de stat, Regia Autonomă de Transport Public Iași fiind cel mai mare datornic la bugetul public din județ.

Falimentul transportului public din Iași nu a părut să îi neliniștească pe edili. Au apelat la deja cunoscuta rețetă a înființării unei noi societăți, Compania de Transport Public (CTP) Iași. CTP Iași a preluat deja activitatea de transport, în timp ce creditorii RATP Iași vor rămâne cu ochii în soare.

Faliment după faliment

Sursa Foto: Ziarul de Iași

Ca o ironie a sorții, pe 16 septembrie, data la care RATP își înceta activitatea, se împlineau fix 12 ani de la momentul înființării regiei, prin unificarea SC Autobuzul SA și RATEC. Proaspăt primar pe atunci, Gheorghe Nichita și noul Consiliu Local regândiseră sistemul de transport public, promițând achiziția a 50 de autobuze noi, investiții masive în calea de rulare. Această perioadă a culminat însă cu o istorie rușinoasă a transportului public ieșean: achiziții dubioase, autobuze second hand fără aer condiționat care au luat foc la propriu pe străzile orașului, datorii enorme la bugetul de stat sau „afaceriști – căpușă” care s-au îmbogățit în timp ce regia se afunda în groapa falimentului.

La 12 ani distanță, primarul Mihai Chirica, aflat de asemenea la primul mandat, vorbește și el despre „un nou început” al transportului public, vrând să contracteze 15 milioane de euro pentru 75 de autobuze noi. Păstrează însă aceiași oameni care au falimentat RATP. Directorul noii Companii de Transport Public, omul care va inova transportul public din Iași, este fostul director și administrator special alt falitei falita Regii Autonome de Transport Public, Maricel Ghercă.

Bunurile RATP acoperă doar 12% din datorii

RATP a intrat în insolvență la cerere în vara lui 2014, ca urmare a datoriilor foarte mari pe care trebuia să le restituie bugetului de stat și municipalității ieșene, dar și a riscului de a îi fi executate bunurile. Din calculele realizate în planul de reorganizare infirmat de Tribunal și Curtea de apel, la creditori ar urma să ajungă circa 30 de milioane lei de lei din lichidarea patrimoniului, adică doar 12% din totalul datoriilor. În rest, toate mijloacele de transport și sediul RATP sunt ale Primăriei și au fost date în folosință regiei, astfel că nu pot fi afectate de faliment.

De asemenea, în această perioadă, angajații și toate bunurile regiei sunt preluate de CTP în baza contractului de delegare aprobat de Consiliul Local Iași în luna iunie a acestui an. Astfel, noua companie va prelua peste 2.200 de mijloace fixe, 138 de tramvaie, 100 de autobuze și 35 de microbuze.

„Primul milion”

În anul 2003, transportul public ieșean avea să se confrunte cu unul din cele mai mari tunuri cu fonduri publice, afacere care a coincis și cu dispariția fostei companii Autobuzul SA.

S-a vorbit la acea vreme despre o „licitație servită”, despre o afacere prin care societatea din subordinea consiliului local Iași a închiriat 30 de microbuze Iveco de la o firmă privată care le cumpărase în leasing de la o alta. Ulterior acestei afaceri, directorul Autobuzul SA, Mihai Giubernea, a fost demis, societatea a fost dizolvată cu datorii de peste 30 de milioane de lei și așa a luat naștere RATP, societate care avea și ea să dea faliment în 2016.

Pe fondul promisiunilor noului primar din 2004, Gheorghe Nichita, de modernizare a transportului public, a urmat o serie de noi afaceri dubioase, demne de povestit nepoților.

Prima dintre ele, „afacerea MAZ”, a constat în achiziția a 50 de autobuze noi cu 11,5 milioane de euro din banii bugetului local. Calculele ulterioare au arătat că MAZ-urile erau paguboase și nu își meritau banii, iar astăzi, după zece ani pe străzi, au ajuns niște rable.

Acestei afaceri „marca Nichita” i-au urmat altele constând în achiziții de autobuze rulate. Două din aceste sunt în strânsă legătură cu omul de afaceri Vasile Pușcașu, cumătru al primarului actual Mihai Chirica și patron al firmei de transport Unistil, care timp de zece ani s-a „înfruptat” din operarea pe unele trasee ale RATP în baza unui contract privat cu regia.

În 2012, o „firmă paravan” a lui Pușcașu, cu zero angajați și cifră de afaceri de 800 lei, a adus Primăriei 20 de autobuze second hand cu 1,5 milioane lei.

La mai puțin de un an distanță, Primăria a anunțat că vrea să facă o nouă achiziție, de această dată 40 de autobuze rulate pentru peste 3,3 milioane lei. De această dată, Pușcașu a câștigat licitația direct prin firma Unistil, care avea trasee preluate de la RATP în oraș. Unistil a venit cu o ofertă de 3,35 milioane lei, cu doar câteva sute de lei sub prețul stabilit de Primăria Iași.

În acest an, contractul prin care Unistil opera trasee ale RATP s-a încheiat. Pușcașu a participat cu ambele sale firme, Unistil și Motel Bucium, pentru a livra din nou 35 de autobuze second hand regiei ieșene, dar licitația a fost câștigată de o firmă din Sibiu.

De pe urma acestor afaceri păguboase au avut de pierdut locuitorii Iașului, care au fost nevoiți să circule cu autobuze fără aer condiționat și vechi de zeci de ani. Numai în ultimii ani, hârburile aduse la licitații dubioase de Primăria Iași s-au defectat de nenumărate ori în trafic sau au luat foc de-a dreptul, fotografiile fiind grăitoare.

 

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.