Dacii vechi de zece ani, reparate cu 3.200 euro la Socola Iași

15

Legislația absurdă și incapacitatea managerilor de la Institutul de Psihiatrie „Socola” de a găsi soluții ingenioase creează situații de-a dreptul ridicole, totul pe bani publici. Instituția spitalicească nu a găsit altă soluție de a-și îmbunătăți parcul auto decât repararea a cinci mașini vechi de 8-12 ani, cu sume de bani ajungând și la peste jumătate din valoarea lor de noi. Cu acești bani, în mod sigur s-ar fi putut achiziționa mașini second hand mult mai bune toate lucrările au fost efectuate. Cele cinci contracte privind service-ul autoturismelor au fost oferite prin încredințare directă aceluiași service auto, administrat prin Cooperativa Meșteșugărească Service SCM Iași, în ultimele două luni.
Institutul de Psihiatrie „Socola” a investit peste 47.000 lei în reparația a cinci mașini vechi de 8 – 12 ani, contractele fiind acordate unui service de cartier prin procedura atribuirii directe. Două dintre aceste mașini, model Dacia Logan, au avut reparații de peste 14.000 lei fiecare, în timp ce un autoturism Dacia papuc 1304 din 2005 a costat bugetul unității spitalicești 5.300 lei. Toate lucrările au fost efectuate de un service auto administrat prin Societatea Cooperativa Meșteșugărească de gradul 1 Service SCM Iași, care a câștigat „fulger” cinci contracte de achiziții cu Institutul de Psihiatrie „Socola”. Primul contract, în valoare de 2.600 lei, a fost atribuit serviceului auto pe 7 septembrie. La nici o săptămână distanță, aceeași firmă primește un nou contract, de această dată în valoare de peste 14.000 lei, pentru a face reparații la un alt autoturism al institutului. În luna octombrie, este semnat un nou contract, în valoare de circa 580 lei, de această dată pentru mici reparații la o mașină Dacia papuc, pentru ca luna aceasta și celelalte două mașini să intre la reparații. Pe data de 4 noiembrie, SCM Iași primește 5.300 lei pentru a face reparații auto la un autoturism Dacia 1304, iar zilele trecute, pe 15 noiembrie, încă 14.538 lei pentru a repara un autoturism Dacia Logan. În total s-a cheltuit o sumă de 37.000 lei pe reparații, la care se adaugă încă 10.000 lei pentru alte cheltuieli, potrivit directorului institutului.

 

Ce spune directorul

15135546_10208160898642746_2057727867_n

În cazul celor două autoturisme reparate cu peste 14.000 lei, cu un mic efort financiar suplimentar se puteau achiziționa mașini Dacia Logan noi, care nu ar fi necesitat prea curând alte intervenții costisitoare. Totuși, potrivit directorului Institutului de Psihiatrie „Socola”, costurile nu sunt neapărat mari, deoarece autoturismele sunt vechi și nu au avut niciodată reparații capitale până acum. „Noi avem cinci autoturisme în parcul auto, una veche din 1999 pe care o folosim doar intern, transportăm alimentele de la un pavilion la altul, și alte patru mașini fabricate în 2004, 2005 și 2008. De când au fost achiziționate, toate aceste mașini nu au avut reparații generale. Din păcate, nu deținem o evidență pentru fiecare, câte intervenții au avut în timp. Investițiile din acest an în autoturisme se referă și la anvelope, și la ITP, le-am făcut reparații capitale, toate cheltuielile și au costat 47.000 lei în cursul acestui an. Eu sper ca în următorii doi ani să nu mai avem probleme cu ele după aceste reparații”, a explicat Gabriel Oprișanu, managerul Institutului de Psihiatrie „Socola” Iași. Acesta spune că ar fi fost mai avantajat dacă ar fi achiziționat autoturisme noi, dar legislația nu îi permite deoarece nu are prevăzute cheltuieli pentru investiții de acest gen. „La noi banii sunt pe articole bugetare, ca să putem achiziționa un autovehicul trebuie să o facem fie prin programul «Rabla», fie să fie prevăzut acest aspect pe lista de investiții. Din păcate nu putem achiziționa o mașină când vrem noi și din acest motiv am fost nevoiți să efectuăm aceste reparații. Dacă am fi fost o firmă privată, sigur ne-ar fi avantajat să achiziționăm autoturisme, dar nu suntem. Vă dau exemplul ambulanței, se tot strica și trebuia să investim câte puțin, de aceea am decis să investim acum și i-am schimbat cutia de viteze, s-a făcut segmentarea blocului motor, intervenții majore și acum e ca nouă. La fel și Loganul”, a concluzionat Oprișanu.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.