Vieți salvate ilegal

4
„Sunteți singurul județ care are mașină de terapie intensivă mobilă în afara reședinței de județ”, i-a spus Raed Arafat ziaristei Teo Baciu, din Roman. O astfel de ambulanță a funcționat timp de opt luni la Roman, la intervenții pe „șoseaua morții” – E85 – care trece prin oraș, până în primăvară, când a fost transferată de minister la Piatra Neamț, la 45 km distanță de drumul european. Mai mult, la Piatra Neamț mai funcționa o astfel de ambulanță, dar nu contează. Așa spuneau regulamentele, nu-i loc de tocmeală.

„S-a făcut, am acceptat [n.n. să revină ambulanța în Roman]”, spune acum Raed Arafat îngăduitor. Dar „într-o formă sau alta, ambulanța TIM a funcționat în afara legii” în cele opt luni în care a salvat vieți plecând din Roman, nu din reședința de județ. Oamenii încă așteaptă să vadă ce primează. Birocrația sau salvarea vieții.

O ambulanță de terapie mobilă intensivă (TIM) este ca un spital mobil. E trimisă la cele mai grave cazuri. Spitalul Municipal de Urgență Roman a beneficiat timp de opt luni de așa ceva. Oficialii de la București au mutat-o la Piatra-Neamț, reședința județului, deși acolo exista deja o astfel de ambulanță. Motivul pentru care Romanul a pierdut ambulanța de terapie mobilă intensivă este halucinant: ambulanța funcționase, de fapt, illegal, chiar dacă eficace. Prin transferul la Piatra Neamț s-a intrat în legalitate, anulându-se totodată eficacitatea intervenției pe șoseaua europeană E85.

Necesitatea unei ambulanțe de terapie mobilă intensivă la Roman reiese din statistici, dar mai ales din renumele tronsonului de șosea E85 ce traversează județul Neamț chiar prin inima orașului: „șoseaua morții”.

Spitalul Roman deservește jumătate din populația județului și încă alte câteva localități din județele Iași și Vaslui. TImp de opt luni și jumătate la Roman s-a intervenit cu această ambulanță la 66 de accidente foarte grave, la 75 de persoane cu probleme cardiace. În total, au fost 459 de intervenții. După care cineva de la București ca constatat că ambulanța funcționa neregulamentar și a spus „stop joc” la Roman, neluând în calcul că viața oamenilor ar trebui să fie mai presus de birocrație. În primăvară ambulanța TIM a fost mutată la Piatra Neamț din motive birocratice și acolo a rămas. Timpii de intervenție ai acesteia pe „șoseaua morții” au crescut considerabil, având în vedere distanța de 45 km între Roman și Piatra Neamț.

O repartiție cu probleme

Un ordin al IGSU din mai 2015 repartiza o ambulanță TIM la Roman, care avea să devină operațională la 1 iulie 2015. Pe aceasta ambulanță specială trebuiau să lucreze echipe mixte ISU Neamț – Spitalul Roman. Cu ordinul pe masă, reprezentanților ISU Neamț nu le rămânea altceva decât să continue demersurile pentru ca ambulanța să poată răspunde apelurilor prin „112”, începând cu data de 1 iulie 2015. Cum nu orice cadru medical are dreptul de a lucra pe acest tip de ambulanță, una dintre primele acțiuni era cea de autorizare a personalului Spitalului Roman care să lucreze pe ambulanța TIM.

Autorizarea personalului s-a făcut cu girul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Neamț după cum rezultă din adresa ISU Neamț către Spitalul Roman din 17 iulie 2015:

„Vă comunicăm personalul medical din cadrul Centrului de Primiri Urgențe al Spitalului Municipal Roman, care a fost acreditat de către Direcția de Sănătate Publică Neamț.”

Activitatea a început cu 16 persoane acreditate de DSP Neamț: patru medici specialiști în medicină de urgență, un rezident, zece asistenți medicali și un asistent medical voluntar; în total, 16 persoane.

Apoi, în 11 august 2015, Spitalul Roman a cerut o clarificare DSP Neamț:

Vă rugăm să ne precizați modul de plată a orelor lucrate în cadrul SMURD de către asistenții medicali, medici și orelor de gardă efectuate de către medici în cadrul acestei structuri.”

Solicitarea de clarificări rămâne fără răspuns din partea DSP Neamț.

Reprezentanții Spitalului Roman nu știu cum să procedeze, iar oamenii care au lucrat pe ambulanța TIM nu primesc banii pentru orele suplimentare lucrate în iulie 2015, ci doar sporul de 85% aferent orelor lucrate pe ambulanța TIM.

Situația se repetă și în lunile următoare. Medicii fac ore suplimentare, acestea nu le sunt plătite fiindcă nu se găsește o soluție. Primesc doar sporul pentru munca pe ambulanța TIM. Statele de plată pe care scrie „CPU-SMURD” sunt trimise la DSP Neamț și nu vine niciun semnal de alarmă dinspre cei care, conform legii, analizează cheltuielile în calitate de ordonator secundar de credite.

Patru adrese a trimis Spitalul Roman către DSP Neamț pentru a clarifica situația plății orelor suplimentare în cazul medicilor. În ultima dintre acestea, Spitalul a cerut „înființarea unei linii de gardă CPU-SMURD”, argumentând cu numărul mare de solicitări și rezultatele intervenției cu ambulanța TIM.

Abia în 2 noiembrie 2015 DSP Neamț oferă un răspuns la solicitările Spitalului Roman privind linia de gardă, la patru luni de la începerea activității în Roman a ambulanței specializate.

În acest răspuns al DSP Neamț apare pentru prima dată în discuție și necesitatea unui aviz al Ministerul Sănătății pentru funcționarea ambulanței TIM:

„Înaintarea documentației privind solicitările de mai sus vor fi însoțite de:
– aprobarea Ministerului Sănătății privind funcționarea ambulanței de tip C1 terapie mobilă intensivă în municipiul Roman (…)”.

Cineva spune „stop joc!”

Fără niciun răspuns clar și fără nicio îndrumare de la DSP Neamț, în decembrie 2015 noua conducere a Spitalului decide să dea banii medicilor pentru orele suplimentare lucrate pe ambulanța TIM.

În 16 decembrie 2015, Spitalul trimite un memoriu către Ministerul Sănătății referitor la înființarea liniei de gardă CPU-SMURD. Chestiunea intră în discuția Comisiei Interministeriale pentru Suport Tehnic ce reunește reprezentanți ai Internelor și Sănătății.

Comisia interministerială de la București refuză solicitarea de înființare a unei linii de gardă CPU-SMURD în cadrul Spitalului Roman și arată că:

„În ceea ce privește ambulanţa de terapie intensivă mobilă C1, care a fost pusă în funcţiune fără informarea şi fără avizul Ministerului Sănătăţii şi Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), aceasta va rămâne în coordonarea UPU-SMURD din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ.”

Conform răspunsului Comisiei interministeriale, la Roman a fost posibil ca o ambulanță să poată fi utilizată la intervenții fără a se rezolva, mai întâi, chestiunile legale ale acreditării ei. În condițiile în care IGSU fusese cel care a repartizat ambulanța TIM la Roman în mai 2015 și a decis ca ea să devină operațională în iulie 2015, cel care nu a cerut avizul Ministerului Sănătății și Departamentului pentru Situații de Urgență pare să fi fost chiar șeful IGSU de la acea vreme, colonelul Nicolae Cornea (demis după tragedia de la Colectiv).

În 18 martie 2016, ca urmare a unei adrese venite de la ISU Neamț, activitatea ambulanței TIM Roman s-a oprit, iar autospeciala a fost trimisă la Piatra-Neamț. Și acolo a rămas de atunci. Eficaciatea intervenției acesteia la accidentele de pe „șoseaua morții” (tronsonul E85 care trece prin Roman) s-a diminuat cu… 45 km, cât e distanța dintre Piatra Neamț și Roman.

DSP Neamț a avizat în 2015 ceea ce impută în 2016

Parcă pentru a atinge noi culmi ale absurdului, imediat după ce s-a dispus sistarea activității ambulanței TIM și transferarea ei la Piatra Neamț, DSP Neamț a trimis un audit financiar la Spitalul de Urgență din Roman.

În urma acestui audit, DSP Neamț impută 155.319 lei Spitalului Roman, sumă ce reprezintă contravaloarea sporurilor și a gărzilor pentru ambulanța TIM, a materialelor sanitare și a medicamentelor folosite pentru intervenții pe această autospecială. Asta, în ciuda faptului că, lunar, DSP Neamț a avizat statele de plată și că DSP Neamț are doi reprezentanți în Consiliul de Administrație al Spitalului de Urgență Roman.

Explicații ale autorităților

Reglementările în domeniu împart dotările în funcție de gradul unui oraș – dacă orașul e sau nu reședință de județ, nu de specificul zonei. În urma unei solicitări de informații, Ministerul Sănătății ne-a explicat de ce ambulanța TIM nu putea funcționa la Roman:

„Doar spitalele regionale şi cele judeţene, prin Unitățile de Primii Urgențe, pot avea în responsabilitate echipaje integrate publice de intervenţie prespitalicească Serviciul Mobil de Urgenţă Reanimare şi Descarcerare (SMURD) (P.A, C, C1) şi echipaj de terapie intensivă mobilă (TIM). Ceea ce înseamnă că un Centru de Primiri Urgențe [n.n. CPU, precum cel de la Roman] nu poate deţine şi asigura acest echipaj TIM.”

Secretarul de stat Raed Arafat ne-a declarant că:

„Sunteți singurul județ care are mașină de terapie intensivă mobilă în afara reședinței de județ. S-a făcut, am acceptat, este foarte greu să o întreținem să funcționeze, iar modul în care funcționează este foarte bine reglementat. Deci, cum s-a făcut inițial, trebuia să fie ajustat modul ei de funcționare. Acum s-a stabilit modul de plată de gardă și va porni. Într-o formă sau alta, ambulanța TIM a funcționat în afara legii. Dar nu chestie de lege este problema. Problema este de resurse umane, este problemă de mult mai multe aspecte. Într-o formă sau alta, ea a funcționat în afara unui anumit cadru, care trebuia reglementat. Trebuia să găsim modul în care va funcționa”, a declarat secretarul de stat Raed Arafat.

Pentru a readuce ambulanța TIM la Roman, Ministerul Sănătății a propus înființarea unei linii secundare de gardă la Unitate de Primiri Urgențe Piatra-Neamț, cu punct de lucru la Centrul de Primiri Urgențe Roman. Șase luni au trecut de atunci. Se poartă corespondențe, se întocmesc și se trimit documente între instituții, dar ambulanța TIM încă nu a revenit la Roman.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.