Optimistă, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA – CNAIR (fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale – CNADNR) susţine că până în iunie anul acesta se va realiza şi restul de 70 la sută. Finanţarea europeană iniţială pentru această investiţie în valoare de peste 70 de milioane de lei s-a pierdut. Proiectul a fost fazat, iar asta înseamnă că lucrările rămase din decembrie 2015 până la o potenţială finalizare vor fi decontate din banii europeni cu care s-ar fi putut demara ori se puteau realiza investiţii noi. Iată povestea unui alt proiect ratat al Galaţiului.
2012
O centură ocolitoare, la standarde europene, care să facă legătura între DN24 şi DN25, reducând timpul de tranzit prin municipiul Tecuci. Asta li s-a promis tecucenilor care sperau că o centură ocolitoare le va pune la adăpost casele zgâlţâite de traficul greu care străbate oraşul pe doi kilometri, şi va renaşte economic zona de sud a Tecuciului.
Pe 11 martie 2012, ministrul Transporturilor Alexandru Nazare a venit la Tecuci să semneze contractul pentru „Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci” cu firma Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA, cea care, din zece ofertanţi, câştigase licitaţia. Conform datelor oficiale, valoarea totală a contractului era de 49.019.254,73 de lei fără TVA, din care 41.666.366,53 de lei finanţare nerambursabilă UE, restul de la bugetul de stat. Alexandru Nazare se lăuda că finanţarea lucrării nu era prinsă iniţial pe lista investiţiilor pe 2012, dar a avut noroc de economiile făcute de fosta ministră Anca Boagiu la licitaţii. Sau poate doar un noroc electoral…
Reprezentanta firmei portugheze a declarat că există posibilitatea de a subcontracta lucrarea unei firme locale, iar ministrul n-a obiectat precizând că importantă e finalizarea la timp a lucrării, programată în 2013.
Compania portugheză a subcontractat lucrările firmei gălăţene Atlas SA. O firmă care stârnise controverse cu doi ani în urmă, după ce presa a scris că este controlată de senatorul PDL Marius Necula, acesta anunţând, ulterior, că se retrage din afaceri. Interesant este că, la momentul semnării contractului de lucrări, când s-a vorbit de subcontractarea investiţiei, Marius Necula se afla la aceeaşi masă cu ministrul Transporturilor.
2013
În septembrie 2013, CNADNR a reziliat contractul de lucrări cu compania portugheză ca urmare a „slabei mobilizări şi a întârzierii în execuţie”:
„După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77 la sută. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”.
Din nou este curios că CNADNR a aşteptat până în septembrie rezilierea, în condiţiile în care din iunie şantierul fusese abandonat.
2014
În august 2014, CNADNR a scos din nou la licitaţie VO Tecuci. Paradoxal, printre cele zece companii şi asocieri care s-au înscris în competiţie, s-a aflat, între subcontractori, şi SC Atlas SA. Firmă care se laudă şi acum, pe site-ul propriu, cu execuţia centurii Tecuciului, postând şi fotografii de pe şantierul pe care l-a abandonat.
2015
În mai 2015, CNADNR anunţa că a semnat contractul pentru „Construcţia variantei de ocolire Tecuci – Relicitare”, cu Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL, care câştigase licitaţia deschisă. Noul contract era mai scump decât cel precedent: 51.628.552,30 lei (fără TVA) din care „85 la sută finanţare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, restul sumei fiind asigurată de la bugetul de stat”. Durata de execuţie a lucrărilor era de 12 luni, adică până în august 2016. Termen ratat din nou.
2016
În toamna anului 2016, Companiei Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR) prezenta pe portal „Stadiul proiectelor în derulare”. În ceea ce priveşte VO Tecuci, compania consemnează: „Data de începere a lucrărilor 03.08.2015. Au fost înaintate mai multe instrucţiuni în vederea recuperării întârzierilor acumulate, la care antreprenorul nu a dat curs. În data de 06.06.2016 a fost înaintată Revendicarea Beneficiarului (CNAIR n.r.) conform subclauzei 8.7 „Penalităţi de întârziere” pentru nerespectarea duratei de execuţie ofertată. În data de 21.07.2016 a fost înaintată Revendicarea Antreprenorului pentru prelungirea Duratei de execuţie şi costuri suplimentare. Beneficiarul a aprobat extensia duratei de execuţie până în data de 23.12.2016”.
2017
În ianuarie 2017, centura Tecuciului seamănă mai mult cu o pasarelă pe care pot ateriza, eventual, păsările, ca să se odihnească între două zboruri. Panoul de şantier a ajuns atât de jerpelit că lasă la vedere datele contractului anterior de lucrări. Dar CNAIR este optimist:
„Progresul fizic al lucrărilor privind construcţia Variantei de Ocolire Tecuci este de 30%. Motivele care au dus la întârzierea lucrărilor ţin de managementul defectuos al Antreprenorului cât şi mobilizarea insuficientă faţă de complexitatea lucrărilor. Beneficiarul (CNAIR SA) va aplica sancţiuni conform prevederilor contractuale asumate de Antreprenor prin semnarea contractului. Data estimativă pentru finalizarea lucrărilor este luna iunie 2017”, se arată într-un răspuns remis în urma solicitării noastre de informaţii privind stadiul investiţiei.
Banii europeni s-au pierdut şi se mai pierd
Pentru a beneficia de finanţarea europeană nerambursabilă de 85 la sută acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, centura Tecuciului ar fi trebuit finalizată, dacă nu la termenul iniţial – 2013, măcar până la finele anului 2015. După cum ne-a declarat într-un răspuns, „pentru a nu pierde finanţarea europeană pentru acest obiectiv, CNADNR SA a fazat acest proiect.
Faza I: lucrări executate până la data de 31.12.2015, care vor fi decontate prin POST 2007 – 2013;
Faza II lucrări executate ulterior datei de 31.12.2015, care vor fi decontate din POIM 2014 – 2020”.
În cadrul Fazei I finanţată din POST 2007-2013 a fost alocata suma de 3.699.596,36 de lei urmând ca diferenţa până la valoarea totală a proiectului să fie alocată în cadrul POIM 2014-2020”, precizează Compania.
Asta înseamnă că banii necheltuiţi din POST 2007 – 2013 rămân pierduţi. Iar pentru finalizarea investiţiei vor fi cheltuiţi banii din POIM 2014 – 2020” care ar fi trebuit să finanţeze alte proiecte.
„Fazarea este, de fapt, pedeapsa pentru ceea ce nu s-a realizat. Există proiecte pentru 2007-2014 care ar fi trebuit să fie făcute, dar care nu s-au finalizat, dar nu putem extinde finanţarea. Logica este: «Băieţi, nu aşa merg lucrurile, nu puteţi spune simplu că aţi construit ceva, dar fără a fi realizat, de fapt, nimic acolo». Le dăm posibilitatea să o facă, într-o nouă perioadă financiară. Da, vor fi fazări în România poate chiar mai multe decât şi-ar dori unii, dar la finalul acestei perioade de finanţare vor fi mai puţine fazări. Nu cred că e un motiv să gândim fatalist! La final tot ceea ce contează este ceea ce s-a făcut în realitate”, explica în primăvara anului trecut Jakub Adamowicz, purtător de cuvânt pe politici regionale în cadrul Comisiei Europene.
Sursa foto: Viaţa liberă