Captura de război Croația a ajuns, după Primul Război Mondial, pasager de lux pe Dunăre pentru regii României
Amiralul flotei fluviale române, nava cu zbaturi Tudor Vladimirescu, a fost fost atestată de către doctorul inginer Cristian Crăciunoiu, un specialist în domeniul naval, ca fiind cea mai veche ambarcațiune cu zbaturi din lume aflată încă în funcțiune. Vaporul acționat de forța aburului a fost construit, între anii 1851 și 1854, la Șantierul Naval Ganzdanubius din Budapesta și a fost botezat Croația. Comanda a aparținut firmei austriece DDSG, care făcea comerț pe Dunăre în Țara Românească și în Moldova. Inițial, vasul a fost proiectat ca remorcher, având drept sistem de propulsie zbaturile (pale din lemn plasate circular de o parte și de alta a unui ax transversal situat în zona centrală a navei) acționate de un motor cu abur, sistem de propulsie ce l-a precedat pe cel actual cu elice acționată de un ax longitudinal.
După Primul Război Mondial, vasul cu zbaturi Croația a juns în patrimoniul României, cu titlul de captură de război de la trupele austro-ungare care l-au avut în folosință, apoi a fost botezat Sarmisegetuza și a fost transformat în navă de pasageri, la șantierul naval din Turnu Severin. În anul 1923, nava cu zbaturi a suferit o nouă modernizare și a fost botezată Grigore Manu, nume ales pentru a-l omagia pe cel care a dezvoltat serviciile române de navigație pe Dunăre. Între cele două războaie mondiale, Regele Ferdinand, Regina Maria, Carol al II-lea și Regele Mihai au făcut croaziere pe Dunăre, între Turnu Severin și Sulina, la bordul pasagerului de lux Grigore Manu. În Al Doilea Război Mondial, vasul cu zbaturi a devenit navă sanitară cu care au fost transportați răniți din zona Odessa în spitalele din Galați. După conflagrație, Grigore Manu a scăpat de furia rușilor, care l-ar fi dorit pradă de război, și în 1954 este modificat în șantierul naval din Orșova și rebotezat Tudor Vladimirescu. Nava de lux cu zbaturi i-a avut la bord, în anul 1959, și pe liderii comuniști Nikita Hrușciov și Gheorghe Gheorgiu Dej.
Declasarea și decăderea celei mai vechi nave cu zbaturi din lume – Tudor Vladimirescu
Preluată de Compania Fluvială NAVROM Galați, Tudor Vladimirescu a funcționat ca navă de pasageri pe rutele Turnu Severin – Calafat – Giurgiu – Oltenița și Brăila – Galați – Tulcea – Sulina. În anul Revoluției, 1989, vaporul de patrimoniu se afla în custodia Casei Pionierilor din portul dunărean Orșova, în perfectă stare de funcționare. Apoi, în 1993, a început declasarea celei mai vechi nave cu zbaturi din lume aflată încă în funcțiune, atunci când i-a fost modificat prima dată corpul, la șantierul naval din Turnu Severin, după care a devenit restaurant de lux la Galați. La trei ani de la modificarea suferită, în 1996, vasul cu zbaturi a mai primit o lovitură: a fost abandonat în parcul de epave de la ostrovul Chiciul, unde a fost lăsat fără multe dintre piesele originale.
În anul 2000, cea mai veche navă cu zbaturi a suferit o nouă intervenție, în șantierul naval din Galați, acolo unde a fost transformată într-o navă de lux, după un proiect conceput de ICEPRONAV (Institutul de Proiectări Navale Galați) și care a costat peste un milion de dolari. Chiar înainte de această ultimă modernizare, în urma căreia au mai rămas puține elemente originale, directorul de atunci al Muzeului de Istorie Galați, Ștefan Stanciu, afirma: ”După ce am pierdut Libertatea (iahtul regal Luceafărul) în modul știut, cu două hotărâri favorabile ale Curții Supreme de Justiție, n-am mai avut energie să reușesc clasarea navei Tudor Vladimirescu în categoria <<tezaur>>. Am propus acest lucru Muzeului Marinei din Constanța, dar nu s-a întâplat nimic”. După transformările suferite, clasarea vasului cu zbaturi Tudor Vladimirescu în categoria ”tezaur” a devenit imposibilă, a afirmat istoricul Marius Mitrof, de la Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Galați. Acesta crede că foarte puține dintre piesele originale ale navei cu zbaturi au mai rămas după ultimele două modernizări ale lui Tudor Vladimirescu.
Acum, vasul cu zbaturi stă cu lunile la unul dintre pontoanele aparținând NAVROM SA, firmă ce este controlată de ministrul demisionar de Finanțe, Viorel Ștefan, și a devenit navă de protocol a PSD. Viorel Ștefan este cel care a privatizat NAVROM Galați prin metoda MEBO, din poziția de director general al firmei, în anul 1996. De când Viorel Ștefan a devenit parlamentar, firma este condusă de omul său de încredere, Constantin Hârțan, și ministrul demisionar PSD este unul dintre acționarii semnificativi, prin cele 9,091% din acțiunile deținute la Transport Trade Services (TTS) SA, acținarul majoritar al NAVROM SA, după cum rezultă din datele furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului. Împreună cu omul său de încredere, directorul Constantin Hârțan, Viorel Ștefan se apropie de 15% din acțiunile firmei bucureștene TTS. Mai mult, Viorel Ștefan este acționar și la subsidiarele Navrom Bac SRL, firma care deține monopolul traversării Dunării la Galați, și Navrom Centrul de Afaceri SRL.
Teoretic, oricine poate închiria Tudor Vladimirescu pentru o plimbare pe Dunăre, dar prețul de pornire, de 1.500 de euro, și costul orei de marș, de peste 1.000 de euro, prezentate celor interesați de reprezentanții firmei sunt descurajante. În majoritatea timpului, cea mai veche navă cu zbaturi din lume se află acostată la pontonul NAVROM, aflat în dreptul Palatului Navigației din Galați. Puținele ocazii în care Tudor Vladimirescu pornește în marș pe Dunăre, afirmă angajați ai firmei NAVROM SA, sunt cele în care au loc protocoale de partid sau, în rare cazuri, pentru petreceri ale apropiaților lui Ștefan Viorel.
Comments 2