Începând de azi, vă facem inventarul finanţărilor eşuate ale unor municipalităţi. Prima afacere e fluidizarea traficului din Galaţi. În loc să plătească 300.000 de lei, cele două procente de cofinanţare, Primăria va scoate din buget peste cinci milioane de lei. Culmea e că edilii nu-şi pun cenuşă în cap, ci sunt mulţumiţi că n-a fost mai rău şi se declară chiar încântați de prestaţia contractorului UTI. Anca Melinte, redactor la „Viaţa Liberă”, explică de ce şi cum a fost ratată cheltuirea banilor europeni.
În loc de semafoare inteligente şi sincronizate, un trafic fluidizat şi supravegheat video, gălăţenii s-au pomenit cu un altfel de „undă verde”. Aleşii locali au dat „undă verde” la cheltuit bani din bugetul local al anului 2016, în locul fondurilor europene nerambursabile. Concret, în loc să suporte 309.912 de lei fără TVA reprezentând cofinanţarea de doi la sută la proiectul european „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluentei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii” – pe scurt, unda verde – gălăţenii vor plăti 5,7 milioane de lei fără TVA! În plus, tot aleşii au decis că investiţia, care nu a fost gata la finele lui 2015, trebuie finalizată până la 31 mai 2016, în caz contrar, Galaţiul va returna toţi banii europeni primiţi. Iar autorităţile prezintă totul ca pe o mare victorie şi transmit felicitări firmei UTI Grup, liderul asocierii care implementează în Galaţi unda verde! În schimb, şoferii gălăţeni, cărora li se promite „unda verde” încă din mandatul trecut, ştiu sigur că, dacă prind „roşu” într-un capăt al oraşului, vor avea parte de „unda roşie”, la fiecare semafor, până în centru.
Scumpele decizii ale aleşilor locali
Deşi bugetul anului 2016 încă nu a fost stabilit, aleşii locali ai Galaţiului tocmai au decis ce fac cu 5,7 milioane de lei fără TVA din viitorii bani ai oraşului: cheltuiesc pentru finalizarea sistemelor inteligente de management al traficului, care ar fi trebuit să fie gata anul acesta. Dar nu vor fi. Şi cum UE nu decontează decât plăţile efectiv făcute până la 31 decembrie 2015, aleşii au fost de acord să acopere de la bugetul local cheltuielile care vor fi efectuate în 2016 pentru finalizarea investiţiei.
Conform datelor furnizate de Primăria Galaţi la solicitarea noastră, contribuţia acesteia la „unda verde” ar fi trebuit să fie 309.912 lei fără TVA din valoarea eligibilă a proiectului 15,4 milioane de lei fără TVA. Cel puţin aşa stabiliseră aleşii locali în februarie 2013…
Acum situaţia s-a schimbat radical. „Valoarea eligibilă estimată a proiectului la data de 31 decembrie 2015 a rămas de 8,5 milioane de lei fără TVA, iar valoarea neeligibilă maximă suportată de municipalitate după data de 31 decembrie 2015 este de 5,7 milioane de lei fără TVA”, ne-a comunicat Primăria Galaţi.
De ce s-a ajuns aici? Municipalitatea dă vina pe procedura de licitaţie: „de la prima postare în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) până la semnarea contractului a durat opt luni producând o întârziere semnificativă în implementarea proiectului”.
Licitaţie anulată şi reluată
Conform datelor noastre, licitaţia organizată de Primăria municipiului Galaţi pentru „unda verde” a fost lansată în ianuarie, anulată în martie şi reluată. Iniţial, valoarea totală a contractului licitat fusese estimată la 14,9 milioane de lei fără TVA, numai că Primăria a fost obligată să anuleze licitaţia din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative”. Municipalitatea a trebuit să efectueze corecţii privind modul de calcul a cheltuielilor cu „diverse şi neprevăzute” şi a lansat din nou licitaţia.
Din două oferte, Primăria Galaţi a ales drept câştigătoare Asocierea UTI Grup SA & Swarco Traffic România SRL & Mobilis SRL, cu o ofertă de 13,7 milioane de lei fără TVA, în condiţiile în care licitaţia a plecat de la preţul de 13,8 milioane de lei fără TVA.
„Curiozităţile” asocierii UTI – Swarco
Paradoxal, UTI a câştigat licitaţia alături de Swarco, firmă pe care, la începutul acestui an, la Timişoara, a contestat-o aprig deoarece câştigase licitaţia pentru acelaşi tip de sisteme inteligente, finanţate tot din fonduri europene. Primarul orașului de pe Bega, Nicolae Robu, anunța atunci că face plângere penală împotriva UTI pentru obstrucționarea proiectelor Timișoarei.
În asocierea al cărei lider este UTI, se află şi o firmă ieşeană, Mobilis SRL. Şi dacă tot veni vorba de Iaşi, trebuie spus că Tiberiu Urdăreanu, patronul grupului de firme UTI, este acuzat că i-ar fi dat mită primarului suspendat al municipiului Iaşi, Gheorghe Nichita, ca să câştige un contract de management integrat al circulaţiei din Iaşi.
De altfel, UTI are un palmares impresionat de „unde verzi”, în comunicatul de presă prin care compania anunţa că a câştigat licitaţia de la Galaţi precizând: „UTI a dezvoltat soluţii complexe de management al traficului rutier atât în România (Bucureşti, Craiova, Iaşi, Zalău, Baia Mare, Braşov, Arad, Ploieşti, Mediaş), cât şi în Polonia (Szczecin, Kalisz) şi Bulgaria (Sofia)”.
Lucrări la foc automat
„Contractul de execuţie s-a semnat în data de 10 august 2015, iar Ordinul de începere a fost dat pe 27 august 2015 cu o durată de execuţie de şapte luni reprezentând o reducere semnificativă faţă de cele 12 luni câte au fost prevăzute în cererea de finanţare.
Cu toate acestea, în trei luni de la data Ordinului de începere a lucrărilor, (septembrie, octombrie, noiembrie 2015) s-a reuşit execuţia a 60,26 la sută din contractul de furnizare de echipamente şi execuţie lucrări”, ne-a informat directorul Direcţiei Proiecte şi Finanţări Externe din cadrul Primăriei, Costel Hanţă.
În realitatea concretă, Galaţiul arată, la fiecare intersecţie principală, de parcă l-ar fi săpat şi peticit la foc automat căutătorii de aur din vremuri apuse. Iar în dreptul fiecărui semafor central ţâşnesc către cer cabluri mai subţiri sau mai groase, şi tot felul de fire neizolate se joacă de-a maţele-ncurcate.
„Nu-i aşa o mare nenorocire”
Trebuie spus că „unda verde” este doar unul dintre cele şapte proiecte europene aflate în situaţie de risc, pentru finalizarea cărora s-au alocat bani din bugetul anului ce tocmai a început. Autorităţile nu văd, însă, nicio problemă. „Da, avem proiecte europene care nu vor fi finalizate la timp, dar asta-i partea goala a paharului. Ar trebui să privim şi partea plină a paharului: când am început mandatul, exerciţiul financiar european era pe final, iar de extras din axele care mai erau finanţabile la momentul respectiv am extras ce-a rămas de pe la alţii, asumându-ne nişte riscuri. Atâta timp cât parte din aceste proiecte a fost, până acum, finanţată prin bani europeni, nu văd aşa o mare nenorocire! Pentru sistemul inteligent de trafic, cred că cei de-acolo, până la un moment dat, chiar merită felicitări, pentru că pe luna august abia s-a semnat contractul şi a-l fi terminat până în luna decembrie era foarte, foarte puţin probabil! Chiar au lucrat într-un ritm, şi sâmbăta şi duminica încercând să încercând să recupereze cât mai mult din banii europeni şi să diminueze cât mai mult suma cu care va trebui să contribuim noi!”, a declarat primarul municipiului Galaţi, Marius Stan.
Proiectul presupune montarea de camere video pentru supravegherea traficului, introducerea semafoarelor pietonale dotate cu buton de activare, dar şi cu dispozitive audio de avertizare şi realizarea unui Centru de Comandă şi Control unic pentru coordonarea activităţilor de management trafic şi supraveghere video. Autorităţile promit că prin implementarea sistemului „unda verde” va scădea timpul de aşteptare la semafoare şi va creşte viteza medie de deplasare cu aproximativ cinci kilometri pe oră, diminuându-se traficul aglomerat.
Doamna Anca Melinte,
Avet un condei acsutit si cu suficienta cerneala/ inspiratie specifica dvs.
Ingaduitimi sa va sugerez , daca este posibil, scrieti si despre:
-proiecte elborate- platite -cu ce costuri si din ce surse- si abandonate;
-studii de fezabilitate elaborate, platite si abnandonate;
-sume sponsorizare acordate: pentru fotbal, pentru culte, pentru alte…: cu nominalizari beneficiari
-criterii promovate „legal” de autoritatea locala -pentru definirea „interesului public”-sustinute ca temei legal al unor investitii ce nu raspund interesului public
-daca se cunoste cauza ocolirii/chiar „alungarii”/unor investitori din alte tari/inclusiv asiatici -care au fost primiti cu cinste si onoare la …. Braila
-daca rezultatele verificarilor Curtii de conturi – prin care s-au constatat si deturnari de fonduri, au fost urmate si de recuperarea publici banilor risipiti
Toate cele sus propuse/ sugerate/ -rog sa se refere la gloriosul mandat al domnului primar actual , in functie