Expert Forum a lansat astăzi, 23 martie, raportul Clientelismul politic 2012-2016, prin care arată care a fost soarta fondurilor naționale în ultimul mandat al primarilor. Între 2012 și 2016, Fondul de Rezervă aflat la dispoziția Guvernului și Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) au fost principalele mijloace prin care banii publici au fost direcționați arbitrar pentru susținerea propriilor primari de către partide și pentru atragerea altora. Fondul de Rezervă a fost mărit în 2014 de 15 ori, iar în 2012 de 10 ori. Cei mai mulți bani din totalul de peste 7.5 miliarde de lei din această perioadă au mers la comune (60%), iar ca linii de transfer pe PNDL (64.64%).
Cum mecanismele de control asupra acestor fonduri sunt aproape inexistente, iar urmărirea modului de implementare a investițiilor nu se realizează aproape niciodată, guvernele au putut distribui liniștite banii după bunul plac. Mai mult, banii au fost folosiți ca mijloc de atragere a primarilor migratori în 2014, an cu alegeri prezidențiale, prin celebra OUG 55/2014, declarată neconstituțională.
Principalele concluzii EFOR:
- Partidele – de orice orientare ar fi ele- continuă folosirea acelorași practici de prostă guvernare, ca în anii trecuți
- Cel mai probabil creșterea sumelor de investiții a fost un factor care a încurajat migrația aleșilor locali, iar trecerea de la un partid la altul a fost răsplătită cu fonduri pentru localitate. Dacă ne uităm la sume pe cap de locuitor/partid, sumele pentru PNL cresc de 1.3 ori după octombrie 2014, iar la PSD de 2.4
- Maximum de clientelism s-a atins în a doua jumătate a lui 2014, când șansa de a lua bani dacă erai primar de comună în partidul de la guvernare era de cel puțin 2 ori mai mare decât dacă erai primar din opoziție. Tot în a doua jumătate a anului au fost organizate alegerile prezidențiale. Cea mai mare parte a banilor au fost cheltuiți în 2014 și 2015 (80%). În 2014, aproape 80% dintre aceștia au fost cheltuiți în perioada octombrie – decembrie.
- Mare parte dintre primarii care au migrat au primit mai mulți bani după octombrie 2014.
- Spre exemplu, primarii care au migrat de la PDL la PSD au primit după octombrie 2014 și de patru ori mai mulți bani decât înainte de migrație
- Sumele pentru transferuri au fost mărite în ani electorali și au fost cheltuite pe proiecte care în multe cazuri nu au fost urgente sau justificabile; guvernul a creat excepții de la
- Legea finanțelor publice pentru a permite transferuri de fonduri pe alte tipuri de cheltuieli (cum ar fi arieratele)
- Principalii câștigători par a fi PSD, partidele satelit (ALDE, UNPR și PC), precum și independenții; primarii PNL și PDL sunt principalii pierzători, chiar dacă PNL s-a aflat la guvernare până în 2014
- În București, Sectorul 3 a primit mult mai mulți bani decât alte sectoare, cu bugete mai scăzute, fapt care este un alt indicator de favoritism. Sectorul 3 a primit de 55 de ori mai mulți bani decât sectorul 2 și de 3 ori mai mult decât sectorul 5, care este cel mai sărac din București.
- În termeni de sume pe cap de locuitor primite, din primele zece județe șapte au fost conduse de președinți de CJ de la PSD și trei de membri PNL. Dintre ultimele județe se numără cinci conduse de președinți de consiliu județean de la PSD și cinci de la PNL/PDL.
- Șapte dintre primele zece municipii ca sume pe cap de locuitor sunt de la PSD, iar 2 de la UDMR.
- Comuna cu cele mai multe fonduri pe cap de locuitor este Voineasa (Vâlcea), condusă de primar PNL. Raportul între Voineasa și Telega – ultima comună –, ca sume primite este de 1/42413
Instituțiile publice nu își cheltuie fondurile alocate prin bugetul anual, fapt care indică proasta gestionare a bugetelor publice
Raportul integral poate fi consultat aici
Raport realizat în cadrul proiectelor Dezvoltarea Coaliției „Inițiativa pentru o Justiție Curată”, finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România și Consolidating the Clean Justice Initiative Coalition to strengthen the rule of law – monitoring and early warning tools, finanțat de Open Society Institute (OSI), precum și cu sprijinul Black Sea Trust for Regional Cooperation (BST).
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009 – 2014. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesațiwww.eeagrants.org
Proiectul Dezvoltarea Coaliției „Inițiativa pentru o Justiție Curată” (www.justitiecurata.ro) este implementat de Freedom House Româniaîn parteneriat cu Expert Forum și Centrul Român de Politici Europene.
![]() | ![]() | ![]() |