duminică, 18 mai 2025
Inițiativa pentru o Justiție Curată
  • Acasă
  • Despre Coaliție
    • Parteneriat
    • Misiune / Viziune
  • Știri
  • Alerte
  • Jurnalisti in Serviciul Public
  • Investigații
  • Orașul Uitat
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Despre Coaliție
    • Parteneriat
    • Misiune / Viziune
  • Știri
  • Alerte
  • Jurnalisti in Serviciul Public
  • Investigații
  • Orașul Uitat
No Result
View All Result
Inițiativa pentru o Justiție Curată
No Result
View All Result

Galaţi: Asfaltul a răpit identitatea unei străzi istorice

byIJC
8 ani ago
inOrașul Uitat
3 min read
1k 32

Strada Mihai Bravu, pe tronsonul cuprins între arterele Gării şi Basarabiei, este parte a unuia dintre cele patru ansambluri urbane înscrise pe lista monumentelor istorice gălăţene: Ansamblul urban „Strada Mihai Bravu”. Mai mult, în centrul acestui tronson, la numărul 16, se află splendidul Palat al Comisiei Europene a Dunării, construit în 1896, la rândul său monument istoric unde astăzi funcţionează Biblioteca „V.A. Urechia”.

În ianuarie 2014, aleşii locali ai Galaţiului au decis modernizarea străzii Mihai Bravu, pe tronsonul Gării – Basarabiei, care ajunsese într-o stare jalnică: trotuarele şi bordurile erau sparte, iar pavajul fusese „peticit”, din loc în loc, cu asfalt turnat direct peste calupurile de granit. Hotărârea prin care au fost aprobate modernizarea străzii şi indicatorii tehnico-economici, prevedea „un sistem rutier suplu” cu strat de mixtură asfaltică, şi încadrarea sistemului rutier cu borduri prefabricate din granit pe o fundaţie din beton.

Numai că, fiind vorba de o stradă protejată de Legea patrimoniului naţional, Primăria nu putea efectua lucrările fără avizul Direcţiei pentru Cultură.

Strada Mihai Bravu – iarna 2014

 

Aviz condiţionat

Direcţia pentru Cultură Galaţi nici n-a vrut să audă de asfalt şi borduri prefabricate. Avizul dat în iunie 2014 prevedea clar revenirea la finisajul original al părţii carosabile, calupuri din granit, marcarea traseului istoric al liniei de tramvai, borduri restaurate din piatră naturală de granit şi înlocuirea celor sparte. Mai mult, dalajul trotuarelor trebuie să fie din piatră naturală sau alt material cu aspect asemănător astfel încât imaginea de ansamblu rezultată trebuie să fie apropiată vederilor de epocă. Potrivit lui Marius Mitrof, consilier superior în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, avizul a fost dat în urma unui studiu istoric care a arătat că strada Mihai Bravu este unică în oraşul Galaţi, cu o valoare urbană de excepţie şi de aceea trebuie restaurată atmosfera de epocă a străzii. Specialiştii de la Cultură au permis, însă, parcajele în lungul străzii, conform necesităţilor, modernizarea reţelelor subterane, refacerea zonelor de acces şi toate măsurile necesare pentru siguranţa traficului.

Strada Mihai Bravo – 2012 – Google Street View

Lucrări blocate şi scandal

În octombrie 2015, lucrările de modernizare a străzii au fost sistate după ce Comisia Zonală a Monumentelor Istorice de la Iaşi a constatat că există unele neconcordanţe între studiul istoric al străzii, pe baza căruia Direcţia Judeţeană pentru Cultură a dat aviz investiţiei, şi proiectul de modernizare a arterei, realizat de Primăria municipiului Galaţi. Ca atare, a stabilit că proiectul de modernizare trebuie refăcut, aşa încât să respecte condiţiile din avizul emis de Direcţia Judeţeană pentru Cultură din Galaţi: fără covor asfaltic şi borduri prefabricate.

Scandalul avea să izbucnească în Consiliul Local, unde primarul Galaţiului, Marius Stan, a trebuit să răspundă aleşilor nemulţumiţi de stadiul lucrărilor: „Am avut lucrările suspendate o perioadă, pe nişte motive hilare, cu avizul de la Cultură. A trebuit să facem nu ştiu câte drumuri la Iaşi, să luăm un aviz pentru că am început un proiect şi trebuia să revenim şi să punem piatră cubică! Hai să fim serioşi! Până la urmă, s-a ajuns la un compromis, cu 20 de centimetri pe mijloc, care să simbolizeze cum a fost odată Mihai Bravu, şi să se scrie undeva, să se aducă aminte de una dintre primele străzi cu linie de tramvai în Galaţi, dar sunt lucruri care ţin de birocraţie”, a declarat primarul.

La un an de la modernizare

Strada modernizată a fost inaugurată în mai 2016. Aflat în campanie electorală, primarul Marius Stan s-a declarat nemulţumit de lucrările care au fost executate de firma Tancrad SRL şi care au costat 5,8 milioane de lei. Potrivit edilului, din aceşti bani, 4,8 milioane lei au venit din creditul contractat de Primărie de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), şi trebuie rambursați cu dobândă, iar aproape un milion de lei – de la bugetul local.

La un an de la modernizarea străzii, pavajul trotuarelor este murdar. Pavajul de piatră cubică dă şi el semne de slăbiciune, unele dintre calupuri fiind deja sfărâmate şi spaţiate. Cât despre puieţii de tei care au luat locul teilor seculari ce făceau, cândva, umbră străzii, aceștia riscă să fie înghiţiţi de buruienile care au crescut în voie.

Sursa foto: „Viaţa liberă” şi Direcţia pentru Cultură Galaţi

Tags: Anca Melinteasfaltdirectia pentru culturaGalatimihai bravupavaj
Share23Tweet14
Previous Post

Neamț: Mănăstirea ”Buna Vestire” Bisericani, construită în urmă cu circa 500 de ani, se află în prag de colaps. Monumentul ar putea fi reabilitat de Compania Națională de Investiții

Next Post

Satul regăsit. La Dalnic, unde s-a născut Gheorghe Doja, conacele prind viață

Related Posts

Edmond Niculușcă: Branșamentele de gaze, PVC-ul, polistirenizarea desfigurează fațadele clădirilor istorice

8 ani ago

Vaslui: Biserica de lemn de la Cetățuia, ctitorită în timpul lui Ștefan cel Mare, riscă să fie înghițită de o râpă

8 ani ago

Muzeul de Istorie din Tecuci deține un automobil de epocă unic în România. Povestea mașinii care a învins Securitatea și a apărut în filmul „Restul e tăcere”

8 ani ago

Galaţi: Muzeul „Casa Colecţiilor” va fi restaurat cu bani europeni

8 ani ago

Comments 2

  1. Pingback: Orașul uitat – Galaţi: Asfaltul a răpit identitatea unei străzi istorice – înRoman.ro
  2. Pingback: Galaţi: Asfaltul a răpit identitatea unei străzi istorice

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai citite

  • București: 100 de ani de tradiție aruncați la gunoi. Fosta Fabrică de bere Rahova, între ruină și pericol public

    525 shares
    Share 210 Tweet 131
  • Cea mai veche navă cu zbaturi din lume aflată în funcțiune, Tudor Vladimirescu, a devenit vas de protocol al PSD

    763 shares
    Share 513 Tweet 104
  • Valea Călugarească: Conacul Matac şi biserica Sfântul Nicolae – Schiau, două clădiri vechi de peste 100 de ani, abandonate de proprietari

    412 shares
    Share 164 Tweet 103
  • Cum a ajuns Restaurantul Diplomatic din Parcul Herăstrău să fie închiriat de o firmă controlată de Puiu Popoviciu și Dragoș Dobrescu

    389 shares
    Share 155 Tweet 97
  • Cedarea pavilionului maritim românesc, girată de Relu Fenechiu

    41 shares
    Share 16 Tweet 10
  • Acasă
  • Despre Coaliția Inițiativa pentru o Justiție Curată
  • Rapoarte
  • Senatorii României
  • text homepage 9
© 2019 justitiecurata.ro - susținut de Freedom House România și PressHub.
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Despre Coaliție
    • Parteneriat
    • Misiune / Viziune
  • Știri
  • Alerte
  • Jurnalisti in Serviciul Public
  • Investigații
  • Orașul Uitat

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In