Conform proiectului, instituțiile vor trebui să comunice din oficiu informații de interes public pe paginile proprii de Internet, „la sediul autorității sau instituției publice, sau prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, sau în publicații proprii”, și prin consultare la sediul autorității sau instituției publice.
O altă modificare importantă adusă de proiect este obligativitatea ca informațiile să fie livrate într-un format editabil, dacă solicitantul cere acest lucru și dacă acest format este disponibil. Astfel, jurnaliștii, dar și persoanele din cercetare sau antreprenoriat, au un acces mult mai facil la informații, putând consulta interactiv, în format digital, seturi de date, pe care apoi le pot prelucra în mod direct.
În plus, se urmărește introducerea unor modele tipizate pentru răspunsurile solicitărilor efectuate în baza legii, modele de registre pentru ținerea evidenței solicitărilor și răspunsurilor, modele de rapoarte anuale și de evaluări interne ale personalului implicat în acest proces.
De asemenea, modificările aduse legii urmăresc să clarifice atât modul de răspuns la solicitările de furnizare de interes public (se instituie obligativitatea ca răspunsurile să fie comunicate în suportul dorit de solicitant), cât și modul de calculare a termenelor de răspuns.
Nu în ultimul rând, proiectul definește termenul de „cost” al serviciului de copiere – „prin costul serviciului de copiere se înțelege costul direct al operațiunii tehnice de copiere a informației solicitate pe suport de hârtie” – și al modului în care acesta se stabilește: „costul serviciului de copiere va fi aprobat, respectiv actualizat, prin actul administrativ al conducătorului autorității sau instituției publice centrale sau locale și nu poate depăși 0,05 % din salariul minim pe economie calculat per pagină”.
Partidele politice, federațiile sportive și ONG-urile finanțate de stat, sub incidența Legii 544/2001
Președintele României, Klaus Johannis, a promulgat, ieri, modificarea Legii 544/2001 care extinde categoria instituțiilor care cad sub incidența acestei legi. Între acestea se numără și partidele politice, federațiile sportive și ONG-urile de utilitate publică care beneficiază de finanțare din bani publici.
„Ochiul public ar trebui să aibă acces și la bugetele acelor instituții/entități private care au fost declarate de utilitate publică și implicit beneficiază de alocări de la bugetul de stat al României. Astfel de entități private dar care intră în categoria celor de utilitate publică beneficiază de bani publici, așadar bani colectați din taxele și impozitele plătite de români”, arată expunerea de motive pentru adoptarea acestei modificări, inițiată 49 de deputați.