În primăvara acestui an, se declanşase un război între administraţia gălăţeană, condusă de Marius Stan, şi cea naţională, în frunte cu CNADNR şi premierul Dacian Cioloş. Motivul? Traversarea Dunării. Prim-ministrul declara că reactualizarea studiului de fezabilitate al podului este aproape gata, că proiectul tehnic poate fi demarat până la sfârşitul anului, şi că, pentru pod în sine, există alocare bugetară de aproximativ 200 de milioane de euro.
De cealaltă parte, Primăria Galaţi aştepta prima etapă a documentaţiei pentru tunelul pe sub Dunăre, în valoare de 2.339.000 de lei, din cele 11,6 milioane de lei fără TVA, oferta cu care consorţiul Louis Berger a câştigat licitaţia pentru studiul de fezabilitate al subtraversării. Numai că actualul primar al oraşului, Ionuţ Pucheanu, nu pare deloc convins că are motive să plătească firmei Louis Berger banii, susţinând că în cadrul acestui proiect s-au executat foraje peste Dunăre, în judeţul Tulcea, şi, cum nu există vreun acord între cele două unităţi administrative, nu poate plăti lucrări făcute dincolo de graniţa Galaţiului. Nici despre pod nu s-a mai auzit mare lucru. În schimb, banii s-au cheltuit.
Ce-a adus Moş Crăciun
Povestea pe hârtie a podului peste Dunăre a pornit în Ajun de Crăciun, pe 23 decembrie 2002 când s-a semnat contractul de servicii pentru Elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru „Construcţia podului Suspendat peste Dunăre în zona Brăila”, între Administraţia Naţională a Drumurilor şi SC Iptana SA, pentru care s-au plătit 1.182.860 de lei cu TVA.
Din datele comunicate de CNADNR, reiese că guvernanţii şi-au mai amintit de pod abia după… 12 ani! „În data de 26 aprilie 2014, în şedinţa Consiliului de Administraţie al CNADNR SA, s-a aprobat demararea procedurii de achiziţie publică în vederea încheierii contractului de servicii pentru “Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila”.
În data de 23 aprilie 2015 s-a semnat contractul de servicii având ca obiect Reactualizarea Studiului de Fezabilitate pentru “Podul Suspendat peste Dunăre în zona Brăila” cu Asocierea SC ISPCF SA – SC EDIN SRL – SCSTE SRL – SC PEGASO INGEGNERIA SRL în valoare de 6.762.772 de lei cu TVA. Suma plătită este de 2.445.869 RON cu TVA. Valoarea totală plătită de CNADNR SA pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru investiţia „Pod peste Dunăre la Brăila/Galaţi” este de 3.628.729 lei cu TVA”, trage concluzia CNADNR.
Noi am mai descoperit, însă, un studiu de fezabilitate realizat în 2011, de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare care a costat 200.000 de euro – grantul BERD – iar alţi 250.000 euro au mai fost cheltuiţi ulterior pentru studii geodezice şi hidrotehnice. În raportul final al documentului, realizat în 27 octombrie 2011, se preciza că e vorba, de fapt, de o analiză şi actualizare a studiului de fezabilitate din anul 2003, realizat de IPTANA. Să fi uitat de el CNADNR?!
Ce urmează
Potrivit CNADNR, în prezent studiul de fezabilitate (de fapt reactualizarea lui) a fost finalizat şi urmează să fie transmis spre avizare în CTE CNADR SA, după obţinerea Acordului de Mediu.
„Termenul estimat pentru proiectarea şi execuţia Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila, în conformitate cu Master Planul General de Transport august 2016 (publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor), Anexa cu clauză de reforma structurală, Capitolul VII, proiecte ITI (Investiţii Teritoriale Integrate) Tulcea Delta Dunării – Drumuri Expres, poziţia 1 Constanţa – Tulcea –Brăila (+ Pod peste Dunăre) Faza I – Pod peste Dunăre + reabilitare Ovidiu – Tulcea (109 km), este 2022 cu o perioadă de execuţie de 2 ani (2024).
Prestatorul care va realiza proiectarea Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila, acesta va fi desemnat în urma unei proceduri de licitaţie în conformitate cu prevederile legale”, ne-a informat CNADNR. Deci e greu de crezut că proiectarea ar putea începe la finele anului!
„Nu putem estima cu exactitate suma necesară pentru proiectarea, respectiv execuţia lucrărilor. Aceste date vor fi cunoscute după ce indicatorii tehnico economici vor fi aprobaţi în CTE CNADNR şi CTE MT”, a mai precizat compania. Deci, nimic despre cele 200 milioane de euro avansate de prim-ministrul Cioloș, potrivit declaraților făcute în luna aprilie: „Pentru podul ca atare exista alocare bugetara de aproximativ 200 de milioane de euro, care este inclusa in aceasta suma de 1,1 miliarde de euro (alocata in cadrul Strategiei Deltei Dunarii, pana in 2020, n.r.). Deci in masura in care vom respecta acest calendar, si nu prea sunt motive sa nu-l respectam, eu cred ca pe sfarsitul anului putem da drumul la proiectul tehnic si de acolo incolo investitia poate sa se deruleze pentru ca bugetul exista”!
http://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-20944361-dacian-ciolos-tulcea-proiectul-tehnic-podului-peste-dunare-macin-poate-demarat-pana-sfarsitul-anului.htm
Deci, concret, podul peste Dunăre e doar un munte de documentaţii învechite şi reactualizate, şi-o machetă!