Fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Hunedoara, Adrian David, numeşte drumul inuagurat în timpul mandatului său drept „mândria administrației noastre (administraţie judeţeană sub comanda PNL – n.r.)“
„Realizarea acestui drum este un punct forte al mandatului meu de un an de zile în fruntea CJ. Am reușit în patru luni, de la 0 -100%, să realizăm 18,5 km de drum județean prin fonduri europene. Foarte complicat de realizat, din mai multe perspective. Cea mai grea dintre aceste perspective e faptul că 80% din acest drum se află într-o zonă protejată, respectiv Parcul Național Grădiștea Muncelului Cioclovina”, a declarat fostul preşedinte al CJ Hunedoara, actualmente consilier judeeţan PNL.
Investiţia numită “Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a cetăților dacice din Munții Orăștiei” a fost semnat în cadrul ADR Vest, finanțarea proiectului fiind realizată prin Regio – Programul Operational Regional, axa prioritara 2 „Imbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale”, domeniul major de intervenţie 2.1 „Reabilitarea şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene, străzi urbane – inclusiv construcţia/reabilitarea soselelor de centură„.
Potrivit datelor oficiale de pe ADR Vest, valoarea totală a proiectului era de aproximativ 41,59 milioane lei (9,41 milioane euro), dintre care aproximativ 32,95 milioane lei (7,45 milioane euro) reprezintă finanțarea nerambursabilă.

Dialog între responsabili, la inspecţia de la drum, de după momentul viiturii:Dirigintele de șantier: Dumneavoastră (adresându-se preşedintelui CJ Hunedoara, Laurenţiu Nistor – n.r.) știți cât s-a alocat pentru acest drum? Și știți cu ce s-a licitat? Hai să vorbim adevărul…Laurențiu Nistor: S-a alocat pentru acest drum suma de 32.062.867,27 RON, asta este din proiect, asta rezultă, fără TVA și s-a licitat la 18.220.410 RON.Dirigintele de șantier: Poți să faci calitate cu banii ăștia?Laurențiu Nistor: Aici răspunde constructorul, nu răspunde președintele CJ. Hoția din România trebuie odată să dispară! Să fie clar. Dacă printr-un proiect îmi dă o valoare și vin la…la cât ai venit, constructorul?
Constructorul: La 18,2 milioane.
Laurențiu Nistor: Deci, la jumătate de preț, și vrem calitate.
Dirigintele de șantier: Eu știam de 41 milioane…
Laurențiu Nistor: Domnule diriginte, e oficial, luați ce vă spun eu…Bine. Mergem sus să vedem acolo.
Potrivit lui David, contribuţia CJ Hunedoara a fost 2 la sută din valoarea totală a proiectului. Proiectul, a cărui implementare ar fi trebuit să dureze 8 luni, a vizat modernizarea drumului judetean 705A, pe traseul cuprins între localitățile Costești și Sarmizegetusa Regia (km 19+465 – 37+370) şi conectarea acestuia la rețeaua drumurilor naționale și la reţeaua TEN.
Pentru că nu l-a finalizat în 31 decembrie 2015, administraţia judeţeană a mai alocat 3,5 milioane de lei din care s-au cheltuit 600.000 de lei.
“Am apăsat pedala de accelerație la maximum și printr-o muncă asiduă am reușit să finalizăm investiția. Patru luni s-a lucrat efectiv acolo, nu am grăbit lucrurile, ceea ce m-a interesat a fost ca să se respecte termenii contractuali. Eu nu am fost de acord să se prelungească termenul, nu am fost de acord să se aloce bani suplimentari, decât atunci când am tras linie și ne-am scăzut cele 16 zile cu ploaie în care nu s-a putut lucra în toamna anului 2015. Pentru asta am fost de acord să prelungim și să mai lucrăm o lună și să alocăm 600.000 lei pentru că ce s-a plătit anul acesta nu a mai fost decontat de Uniunea Europeană”, explică Adrian David.
Drumul a fost finalizat însă până la sfârșitul lunii mai. Adică cinci luni în plus faţă de termenul de finalizare.
La începutul lunii august o viitură le-a măturat porţiuni din noul drum.Un pârâu umflat de cantităţile mari de precipitaţii a rupt drumul pe mai multe porţiuni şi în rest a săpat sub mal.
„Există rupturi în mal, deplasări ale gabioanelor și carosabil peste care nu se poate circula” – Adrian David.
Dincolo de înălţimea de aproape doi metri a pârâului umflat de ploaie în faţa căruia milioanele de euro nu au rezistat, reprezentanţii judeţului – foşti şi actuali– admit problemele de natură tehnică.
“Cu privire la execuția tehnică efectivă, și eu, și domnul președinte Gligor /fost vicepreşedinte al CJ Hunedoara – n.r.), înaintea mea, și domnul președinte Nistor de acum (Laurenţiu Nistor – actual preşedinte CJ – n.r.), cu toții am avut semne de întrebare cu privire la calitatea proiectului tehnic al acestei investiții. În primul rând au fost diferențe în hârtii, față de ce era în teren, și dacă vorbim de cote, și dacă vorbim de cantități, și dacă vorbim de soluții tehnice efective. Haideți să spunem că nu au fost chestiuni foarte grave, s-au putut îndrepta pe parcurs, dar asemenea decizii luate de proiectant, dacă normativul spune că trebuie să fundezi 25 centimetri pe un anumit tip de rocă și proiectantul vine și spune că îi sunt suficienți 15 centimetri și vine o viitură și ia fundația, înseamnă că ai greșit, ca proiectant. Dacă tu ca executant îți asumi să faci gabioanele de o anumită greutate sau cu o anumită cantitate de piatră în ele și vine și ți le mută apa mai departe, iarăși ai greșit. Şi așa mai departe, lanțul se poate duce chiar și până la președintele Consiliului Județean”, a explicat David.
Fostul preşedinte admite că proiectantul are două responsabilități: o dată buna întocmire a proiectului și a doua oară urmările lui.
Problemele din proiectul tehnic nu au fost ascunse sub malul drumului. Ele au fost cunoscute, potrivit aceluiaşi David şi de acesta şi de colegul lui Dorin Gligor – cel care a semnat aplicaţia de finanţare când se afla la cârma CJ Hunedoara.
Ce înseamnă proiect tehnic cu probleme în acest caz?
Explicaţia lui David este clară.
Probleme de la nivel de cotație, până la nivelul alegerii unor grinzi pentru un pod undeva la cota 1000 m. Un pod peste râu care avea niște dimensiuni atipice se putea fabrica numai undeva prin Portugalia, deci a trebuit modificat cu grinzi de unică dimensiune care nu se folosesc în România, dar nu probleme care să pună în pericol derularea proiectului, pentru că rezultatul a fost atins, noi am terminat drumul în luna mai a anului 2016.

“Am fost de acord să forțăm, în ultimele cinci luni de exercițiu financiar european, să încercăm să absorbim cât mai mulți dn acești bani. Ce era să facem? Eram în situația în care – mergem înainte cu un proiect cu probleme, dar absorbim cinci milioane de euro, sau renunțăm la cei cinci milioane de euro, drumul va fi în continuare un drum de pământ, de piatră. Eu cred că am făcut alegerea potrivită – ADRIAN DAVID
“Noi am solicitat și ni s-a onorat această solicitare, ca în fiecare zi de lucru, un reprezentant al proiectantului să fie în teren pentru a explica constructorului pentru a putea să meargă cu viteza pe care ne-am dorit-o cu toții. Pe lângă proiectant, am scos la licitație publică inclusiv serviciul dirigenției de șantier. L-a câștigat o firmă din București, a fost delegat unei firme din Satu Mare, legal au voie să subcontracteze, iar dirigintele a fost prezent tot timpul în șantier. Pentru că în fișa postului președintelui CJ nu e trecut că trebuie să fie inginer de drumuri sau economist sau medic”, îşi analizează David modul de lucru, acum la finalizarea mandatului şi după ce “bucuria mandatului” i-a fost furată de natură.
Reprezentantul PNL exclude în totalitate vreo greşeală politică, vreun iz electoral dat investiţiei sau vreo panglică tăiată la drum în scop electoral.
“Problema mare, ce mi-a fost semnalată de un consilier personal și care a fost asumată de proiectant – vă spun acum că vorbim de o diferență de 10 centimetri, dar 10 centimetri pe 18 kilometri înseamnă niște costuri – proiectantul a spus că e în regulă, că datorită solului pietros se poate deroga de la 25 centimetri la 15 centimetrm de fundare și că în trei locuri nu au fost prevăzute gabioane”, a precizat David.
Dincolo de ceea ce se vede cu ochiul liber, acela al profanului, probabil că vreun specialist trebui să analizeze gradul de distrugere provocat de ape.
Reparaţiile vor fi suportate de constructor, drumul aflându-se în termenul de garanţie de cinci ani.
Circulaţia pe acest drum a fost oprită câteva zile, de sâmbătă aceasta fiind reluată parţial, pe o singură bandă.
IN ACEST CAZ.SANT VINOVATI IN PRIMUL RAND PROFESIONISTII;PROIECTANT’CONSTRUCTOR SI DIRIGINTELE DE SANTIER !!!!CE AU PAZIT IN TIMPUL EXECUTIEI ??!! ORICE NOVICE POATE SA ISI DEA SEAMA DE INFRASTRUCTURA ACESTUI DRUM !!! DAR SIGUR SE PUNE PROBLEMA SI DE CE BENEFICIARULUI NU I S-A PARUT SUSPECT DE MICA VALOAREA PE CARE CONSTRUCTORUL S-A ANGAJAT SA EXECUTE LUCRARILE FATA DE VALOAREA DATA IN ANUNTUL DE PARTICIPARE LA LICITATIE????ASA SE INTAMPLA LA MULT MAI MULTE LUCRARI DE INVESTITII!!!COMISIA DE ADJUDECARE AOFERTELOR AFOST ALCATUITA DE CARPACI SAU DE PROFESIONISTI !!!???