Credem că aprecierile pozitive legate de principalele instituții menționate în raport sunt rezultatul unei activități susținute a acestora pentru a preveni și combate corupția. Eforturile unor instituții precum ANI sau DNA au rezultat într-un număr semnificativ de cazuri de corupție sau probleme de integritate identificate, care au vizat oficiali de la toate nivelurile, fie că vorbim de primari, parlamentari sau miniștri.
Ca și în cazul rapoartelor anterioare, activitatea Parlamentului ridică cele mai multe critici din punctul de vedere al integrității și al respectării procedurilor legale. Pe de o parte, Parlamentul este responsabil pentru faptul că mai multe acte normative care ar putea finaliza procesul de implementare a Noului Cod Penal trenează de mai bine de doi ani în procedura de dezbatere, în timp ce anumite modificări controversate au avut prioritate. Pe de altă parte, parlamentarii au contribuit la blocarea mai multor proceduri legate de ridicarea imunității parlamentare și au refuzat punerea în aplicare a unor decizii ale instanțelor de judecată, care ar fi condus la terminarea mandatelor unora dintre membrii Parlamentului.
Deși au existat poziții publice, atât în 2016, cât și anii trecuți, care consideră că Mecanismul de Cooperare și Verificare ar trebui eliminat, considerăm că acesta reprezintă o garanție pentru continuarea reformelor în domeniul justiției din România. Eliminarea unui instrument extern de audit, obiectiv și independent ar putea conduce la o blocare a progreselor înregistrare de România în ultimul deceniu.
Expert Forum (EFOR)
Freedom House România
Centrul Român de Politici Europene (CRPE)
FHR, EFOR şi CRPE fac parte din Iniţiativa pentru o Justiţie Curată, proiect finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009 – 2014.