Povestea licitației pentru asfaltarea a șase kilometri între Gară și Zona industrială este condimentată de pierderea finanțării cu fonduri nerambursabile și o bătălie în contestații a marilor asfaltatori pentru banii publici, arată ziaristul Paul Bălhuc.
Se împlinesc doi ani de când Primăria Iași a anunțat că va moderniza drumul care leagă Gara de zona industrială. Șoferii ieșeni riscă să își rupă mașinile în zecile de „cratere” care încă se măresc. După ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dispus de două ori reluarea procedurii de atribuire, unii ofertanți au depus plângeri împotriva hotărârii, motiv pentru care procedura este suspendată până instanța va decide dacă se impune sau nu reluarea acesteia.
Prima licitație pentru modernizarea infrastructurii rutiere din zona industrială a Iașului a fost demarată în aprilie 2015, iar contractul cu o valoare inițială de 44 milioane lei a fost adjudecat de asocierea de firme Geiger Transilvania – Loial Impex, care a licitat 30,6 milioane lei. Împotriva raportului de atribuire au depus contestații o altă asociere de firme – Viarom Construct și Conest, această din urmă societate fiind o abonată constantă la lucrările de construcții ale Primăriei.
Firma de construcții Conest este una din cele mai puternice companii de profil din Iași și este deținută de omul de afaceri Viorel Cozma. La Conest a lucrat în trecut și actualul primar Mihai Chirica. În două rânduri, CNSC a admis contestațiile asocierii de firme care a pierdut contractul și au dispus reevaluarea ofertelor. Din cauza acestor tergiversări, Primăria pierdut banii europeni pentru investiție, deoarece nu mai exista timp fizic pentru definitivarea lucrărilor.
În aprilie 2016, la un an de la demararea primei licitații, Primăria Municipiului Iași a lansat din nou licitația, estimată la o valoare de 44 milioane lei. De data aceasta, banii au fost puși la bătaie din bugetul local. După deschiderea celor 11 oferte depuse câștigătoare a fost declarată asocierea formată din Viarom și Conest Iași, cei care contestaseră prima procedură. Viarom și Conest Iași s-au angajat să reabiliteze artera rutieră cu 25,7 milioane lei, preț sub 60% din valoarea de evaluare.
Pentru asocierea de firme Geiger – Loial Impex, câștigătoarea primei licitații – cea care fusese anulată -, a venit „momentul răzbunării”, concretizat prin contestarea procesului verbal de adjudecare. De asemenea, contestații au mai depus alți doi ofertanți, ai căror lideri de asociere sunt firmele Con Ted Company și Victor Construct.
CNSC a decis să aprobe două din contestațiile depuse, impunând reluarea procedurii de atribuire, și să respingă una din ele, ceea ce a dus la formularea a două plângeri la Curtea de Apel Iași împotriva procedurii. O soluție referitoare la posibilitatea reanalizării ofertelor depuse ar putea fi luată până la sfârșitul acestui an, amânarea fiind pronunțată pentru 6 decembrie. Numai că, în cazul în care se dispune reevaluarea ofertelor, există riscul ca desemnarea unui alt ofertant să ducă la depunerea unor noi contestații ce vor întârzia proiectul de investiție.
Lucrările în cadrul proiectului vizează inclusiv scoaterea căii de rulare pentru tramvaie de pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş, unde va fi amenajată o nouă stradă cu sens unic. În acest fel, tronsonul șoselei Naționale (1,14 km), paralel cu această stradă, va deveni de asemenea cu sens unic, dar în sens invers, și va decongestiona traficul foarte aglomerat cauzat de mașinile parcate permanent pe prima bandă. Proiectul mai cuprinde și reabilitarea Splai drept Bahlui pe trei tronsoane: Podu Roş – Pod Tudor Vladimirescu (1,2 km), Pod Tudor Vladimirescu – Pod Metalurgie (1,3 km, bulevardul Chimiei) şi Pod Metalurgie – Pod Sf. Ioan (1,63 km).
În care marii asfaltatori se răfuiesc în contestații privind procedura de achiziție, ieșenii continuă să traverseze orașul făcând slalom printre gropi sau pe un carosabil plin de denivelări.
Lucrările în cadrul proiectului vizează inclusiv scoaterea căii de rulare pentru tramvaie de pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş, unde va fi amenajată o nouă stradă cu sens unic. În acest fel, tronsonul șoselei Naționale (1,14 km), paralel cu această stradă, va deveni de asemenea cu sens unic, dar în sens invers, și va decongestiona traficul foarte aglomerat cauzat de mașinile parcate permanent pe prima bandă. Proiectul mai cuprinde și reabilitarea Splai drept Bahlui pe trei tronsoane: Podu Roş – Pod Tudor Vladimirescu (1,2 km), Pod Tudor Vladimirescu – Pod Metalurgie (1,3 km, bulevardul Chimiei) şi Pod Metalurgie – Pod Sf. Ioan (1,63 km).
Conform documentaţiei tehnice a proiectului, refacerea infrastructurii prevede şi amenajarea a peste 210 de locuri de parcare, cele mai multe dintre acestea fiind pe porţiunea Podul de Piatră – Podu Roş. În toate zonele în care se vor executa lucrări se va reabilita mo¬bilierul urban şi se vor reface trotuarele, alături de amenajarea de piste pentru biciclişti.