Cătălin D. Constantin: Duminica trecută am ajuns din Piața Victoriei la secția 3 Poliție, unde am stat până după miezul nopții, pentru declarații și procese verbale. Am dosar de urmărire penală pentru pilotarea fără licență a unei aeronave neînmatriculate!
Aeronava e drona mea, Phantom 3 Professional, cea cu care am lucrat la expoziția „Piața, loc simbolic al orașului”. Acum lucrez la o carte despre pietele urbane europene. Piața orașului a fost și subiectul celui de-al doctorat al meu, susținut la Universitatea de Arhitectură.
Am urcat „Arca lui Noe” (drona) în cerul de deasupra Pieței Victoriei și o seară înainte. Tot la miting, fix lângă echipajele de poliție, dar fără probleme. Polițiștii au privit sâmbătă curioși și amuzați.
Până duminică, drona mea a devenit avion și constituie gravă infracțiune penală ce am făcut eu, pedepsibilă cu închisoare de la trei la șase ani. Așa că jandarmul m-a condus la secția de poliție.
Acolo mi s-a explicat că o seară înainte primiseră indicații clare legate de fotografiatul cu drona și că o lege din 1997 (firește, o ordonanță guvernamenatală, no. 29/1997), codul aerian, interzice pilotarea aeronavelor civile fără înmatriculare. Inspectorul, simpatic, mi-a explicat că taxa de înmatriculare e fix aceeași pentru o dronă și un avion Boeing.
În realitate, în acest moment nu există în România o lege care să reglementeze folosirea dronelor, iar ordonața no 29/1997 (în 1997, dacă ne gândim, nu existau drone civile nicăieri în lume!), a fost forțată să se refere, peste noapte, și la drone, în timp ce, în realitate, ea se referă la… avioanele civile. Potrivit aceleiași ordonanțe, nu aveam voie să decolez decât de pe un aeroport. De fapt, potrivit aceleiași ordonanțe, nici nu am zburat, pentru că o aeronavă e în zbor după închiderea ușilor, iar drona nu are uși…
De sus, se vede prea multă lume și nu e bine, zău!
În România, a existat o singură lege, temporară, care reglementa folosirea dronelor: ordinul de ministru no. 8/2014, valabil însă doar până în ianuarie 2016. Dată, desigur, în context politic. În presă apăruseră filmări cu drona ale domeniile unor baroni locali.
Doar că ordinul de ministru a expirat și nimic nu interzice acum folosirea dronelor. Ce nu e interzis, e legal. Dar asta nu înseamnă, desigur, nimic. Ce mi-e dronă, ce mi-e un avion! Zboară? Zboară!
Convenția de la Riga (2015) referitoare la elaborarea de legi pentru dronele civile insistă asupra elaborarii în țările UE de legi specifice dronelor, grupate în clase diferite, în funcție de greutate. A mea se încadrează, ca mai toate dronele disponibile comercial, la clasa ‘Open’ category. Niciuna dintre țările europene, cu legi foarte proaspete în domeniu (Germania – ianuarie 2017, Portugalia – decembrie 2016, Franța – septembrie 2016, Italia – iulie 2016) nu cere înregistrarea dronelor ușoare.
Toate stirile apărute în presă în ultima vreme fac referire fie la Codul aerian din 1997 (unde, într-adevăr e penal să conduci un avion neînregistrat), fie la o lege despre drone, care a încetat să fie aplicabilă.
Stimate domn Constantin, ca un cetatean al orasului Bucuresti ca si ca o persoana direct interesata de evolutia reglementarilor in domeniul sistemelor de zbor fara pilot la bord, va scriu pentru a prezenta o a doua opinie cu privire la cele scrise de dumneavoastra.
Inteleg atat situatia neplacuta in care va aflati cat mai ales nemultumirea legata de legislatia actuala din domeniul mentionat insa nu pot sa inteleg de ce ati ales sa incalcati legea chiar daca ea este deficitara si invechita.
Pana la intrarea in vigoare a altor norme, Codul aerian civil reglementat prin Ordonanta Guvernului nr 29/1997 cu multiplele ei modificari (ultima in 2016) este cea care se aplica. Nu puteti sa invocati faptul ca nu ati fost sanctionat pana acum ca o dovada a faptului ca nu ati facut nimic ilegal cum nici eu nu pot pretinde cand ma opreste politia pentru ca am trecut pe rosu ca nu e prima oara cand fac asta si nu am mai fost amendat pana acum deci totul este ok.
Este adevarat ca ordinul nr 8 din 2014 nu mai este valabil insa asta nu inseamna ca domeniul a ramas nereglementat si ca „nimic nu interzice acum folosirea dronelor. Ce nu e interzis, e legal”. Codul Aerian este in continuare in vigoare si se aplica. Totodata exista reglementari aditionale ce vin in completarea Codului si aici as mentiona in mod special HG 912/2010 care face referire si la la obligativitatea decolarii de pe aeroport pe care ati mentionat-o, acest lucru fiind valabil doar pentru anumite categorii de aeronave, nicidecum toate. Exceptii precum parapante (motorizate sau nu) deltaplane (motorizate sau nu) diverse aeronave de tip aerostat (baloane/dirijabile) cat si anumite zboruri cu elicopterul nu suporta asemenea restrictii. De asemenea asocierea inchiderii usii cu inceperea zborului nu se aplica multora dintre aeronavele susamintite din motive evidente. Pentru clarificari ale acestor aspecte este util si Ordinul Ministrului Transporturilor nr 806/2007 (RACR AZAC) cat si eventualele modificari care au fost aduse acestuia.
In ceea ce priveste legislatia din alte tari trebuie precizat ca in ciuda eforturilor de armonizare si unificare a acesteia la nivelul UE (si in mai putina masura la nivel global) Parlamentul European a ales sa nu emita legislatie in acest domeniu (care ar obliga ficare tara membra sa armonizeze legislatia nationala pentru a corespunde intocmai cu cea UE) ci a decis sa lase reglementarea domeniului la latitudinea statelor membre. In acest caz ne putem astepta ca legea din Germania sa nu fie identica cu cea din Spania sau cea din Romania. Exista insa anumite organizatii internationale precum JARUS (la care a aderat si tara noastra) care incearca sa formeze un cadru legislativ unitar si pe recomandarea careia s-au intocmit majoritatea legislatiilor nationale din UE si pe care se bazeaza si proiectele de reglementare a domeniului care sunt acum in discutie in Romania. As aminti aici si faptul ca urmatoarea intrunire plenara a JARUS va avea loc peste o luna in Bucuresti.
Este adevarat ca unele state din UE ne-au luat-o inainte in ceea ce priveste emiterea unor reglementari mai permisive in domeniu insa nici la noi nu au stat autoritatile in loc si aici as aminti proiectele de modificare a ordinului 806/2006 in speta cel din data de 6.10.2016 care face referire directa la categoriile de aeronave ce nedesita certificat de identificare, cele ce necesita certificat de inmatriculare si cele care sunt scutite de astfel de formalitati (doar cele cu o greutate maxima de sub 0.5 kg). Utile de consultat sunt si proiectele de modificare a HG 912/2010 publicat in data de 13.03.2015 si 23.08.2016 ce sunt dedicate aproape exclusiv legiferari zborului aeronavelor fara pilot la bord. Toate aceste initiative sunt in concordanta cu normele catre care tind si celelate state din UE in ceea ce priveste clasificarea diferitelor aeronave, modul de operare etc.
In ceea ce priveste situatia ipotetica in care ceea ce ati facut dumneavoastra ar fi cazut sub incidenta unei legi precum cele din Germania sau Franta cel mai probabil erati obligat sa o inregistrati pe considerentul ca ati folosit-o in scop comercial (proiectul finantat de Ministerul Culturii) deoarece derogarea de la inregistrarea dronelor usoare nu se aplica pentru activitati comerciale. Daca in cazul de duminica filmarea nu facea parte dintr-o activitate comerciala ea totusi incalca cel putin patru reglementari clare:
1) Zborul pe timp de noapte este interzis. Noaptea in termeni aeronautici fiind definita ca sfarsitul crepusculului civil care in data de 12.02.2017 in Bucuresti a avut loc la ora 18:10. Daca ati zburat mai tarziu de aceasta ora erati sub incidenta legii penale si in Germania. Presupun ca ati zburat noaptea deoarece inteleg ca urmareati sa documentati manifestatia din piata care nu incepea asa devreme. Daca ma insel si ati zburat pana in ora 18:10 atunci acest punct nu mai este valabil.
2) Zborul in conditii meteorologice adverse este interzis. Definitia termenului de „advers” poate varia oarecum insa majoritatea autoritatilor aeronautice fie ca sunt romane sau franceze vor considera o avertizare meteorologica de cod galben precum cea de duminica ca fiind motiv suficient pentru a nu permite zborurile dronelor.
3) Zborul in afara plajei normale de operare a aeronavei asa cum este ea definita de catre fabricant sau de catre autoritatea de omologare este interzis. In cazul aparatului dumneavoastra producatorul mentioneaza expres in manualul de utilizare ca aeronava nu trebuie operata sub 0 grade Celsius. Duminica au fost temperaturi puternic negative.
4) Zborul deasupra zonelor puternic aglomerate este interzis. Indiferent de nivelul de pregatire al pilotului, al tehnicienilor care asigura mentenanta sau al nivelului de performanta al aparatului de zbor uneori pot surveni accidente. Daca apare o problema deasupra unei multimi de oameni precum cea din Piata Victoriei sansele ca drona sa cada peste cineva sunt foarte mari deoarece densitatea populatiei este foarte mare. Pentru ca aceste aparate de plastic care costa cateva sute de Euro si sunt fabricate in China nu sunt certificate si omologate dupa standarde atat de stricte precum un Boeing este de asteptat ca ele sa nu fie infailibile si 100% fiabile. Din acest motiv, pentru a reduce riscul in cazul unui accident, normele din statele UE care au legiferat zborul cu aceste aeronave cat si cele din SUA nu permit zborul deasupra multimilor.
Sunt si alte aspecte care poate ca merita sa fie aduse in discutie insa nu cred ca aici este locul pentru asa ceva. Poate mai important decat o enumerare exhaustiva a tuturor normelor in vigoare este faptul ca noi cei care folosim astfel de aparate suntem cei care trebuie sa ne implicam in elaborarea acestor norme printr-o abordare proactiva. Altfel spus sa nu dam motive celor care elaboreaza normele de a le face excesiv de aspre. Daca noi nu respectam legea sau mai grav chiar ajungem sa provocam un accident atunci sigur va exista presiune publica pentru inasprirea urmatorului val de norme care se anunta momentan mult mai permisiv si in ton cu celelalte legi din UE. Totodata trebuie sa ne implicam inainte de intrarea in vigoare a normelor inca din faza de elaborare daca vrem ca ele sa fie echilibrate. Pentru asta recomand sectiunea de consultare publica si transparenta decizionala de pe pagina web a ministerului transporturilor. Sper sa nu interpretati mesajul meu ca o critica gratuita ci ca un subiect de discutie adresat celor interesati de acest domeniu.
Alex
alex.xkhw;arond;gmailpunctcom
Va rog mult sa-i dati adresa mea de e-mail d-lui Cătălin D. Constantin.
Doresc foarte mult sa-l ajut. am multe conexiuni pe plan international in acest domeniu. Intentia mea este sa le prezint aceasta anomalie forurilor internationale.
Dansul spune”Potrivit aceleiași ordonanțe, nu aveam voie să decolez decât de pe un aeroport”
Conform legilor internationale de utilizare a UAV(drone)- nu ai voie sa folosesti o drona la mai putin de 9(noua) km de orice aeroport. Aceata este dovada primara care anuleaza aberatiile incultilor de securisti comunisti din pcr=pdsr
In USA: FAA Modernization Act spune ca FAA „nu poate promulga nici o regula sau recomandare despre un avion care este model daca acesta este folosit strict pentru placere sau activitate de recreere.” Deci, Congresul American interzice FAA ( autoritatea aeriana) sa faca noi reguli.
Ieri a venit si randul meu sa fiu luat pe sus de jandarmi la indemnul disperat al unui individ de la aeronautica, probabil cel care scrie mai sus. Astept sa vad mai multi care ies in fata sa vedem in ce stadiu sunt urmaririle lor.
Am convingerea fermă asupra unui lucru: dacă această dronă ar fi fost ridicată pentru activități de foto şi/sau filmarea unui congres psd, în aer liber(!!!) , domnul din discuție nu ar fi avut nicio problemă de ordin penal.
Suzana Gâdea please.