Președintele suspendat al Consiliului Județean Gorj, Ion Călinoiu, a profitat din plin de banii publici pentru a se promova pe sine.
Deși Consiliul Județean Gorj a organizat licitații pentru a cumpăra servicii de publicitate, conform cod CPV 79341000-6, în caietul de sarcini funcționarii Consiliului Județean Gorj au introdus, cu binecuvântarea președintelui, cerințe care apoi se regăsesc și în contracte ce încalcă flagrant legea audiovizualului 504/2002, Codul de reglementare a conținutului audiovizual adoptat de CNA în anul 2016, Legea achizițiilor publice care prevede că orice material publicitar să poarte sigla celui care l-a comandat, Legea privind publicitatea mascată și deontologia jurnalistică.
Consiliul Județean Gorj a intervenit în zona de decizie editorială și a impus o relație patronală de subordonare instituțiilor media cu care a semnat contracte.
Emisiuni informative, interviuri, reportaje, anchete, emisiuni în direct cu invitat în studio tv și talk-show, pe bază de note de comandă !
Prin art.8.3 din contractul de prestări servicii Consiliul Județean Gorj, subordonează instituțiile media și intervine în conținutul editorial: ,,Prestarea serviciilor se va face pe baza de notă de comandă emisă de compartimentul de specialitate în funcție de spațiul efectiv ocupat,, ar fi în regulă dacă am discuta numai de spoturi și anunțuri, însă caietul de sarcini impune și conținut editorial gen emisiuni informative, interviu, anchetă, reportaj, emisiune în direct cu invitat în studio tv și talk-show.
Multe din clauzele contractuale dintre Consiliul Județean Gorj și instituțiile media prestatoare de servicii încalcă art.6 din Legea audiovizualului care spune:
,, ART. 6 (1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă. (2) Independența editorială a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscută și garantată de prezenta lege. (3) Sunt interzise ingerințe de orice fel în conținutul, forma sau modalitățile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităților publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine,, .
De asemenea, publicitatea este reglementată prin lege, iar instituțiilor media care au prestat servicii pentru CJ Gorj le-a fost impus prin contract și au acceptat încălcarea legii, care spune:
,, ART 1. Alin 15. Legea 404 din 11 iulie 2001 reactualizată
15. comunicare comercială audiovizuală – mesaje sonore sau în imagini, cu sau fără sunet, care sunt destinate să promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice care desfășoară o activitate economică. Mesajele respective însoțesc sau sunt incluse într-un program în schimbul unei plăți ori contraprestații sau în scopul autopromovării. Formele de comunicații comerciale audiovizuale includ publicitatea radiodifuzată și televizată, sponsorizarea, teleshoppingul, plasarea de produse și alte forme de publicitate;
16. comunicare audiovizuală cu conținut comercial mascat – reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităților unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate și poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentări sunt considerate intenționate, mai ales atunci când se fac în schimbul unei plăți sau al unei contraprestații;
17. publicitate televizată – orice formă de mesaj difuzat fie în schimbul unei plăți, fie al unei contraprestații sau difuzat în scopuri de autopromovare, de către o persoană juridică publică sau privată ori de către o persoană fizică, în legătură cu o activitate comercială, ramură de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri și servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi și obligații.
Funcționarii recidivează
În aceste zile Consiliul Județean Gorj are în desfășurare o astfel de procedură pentru achiziționare de servicii de publicitate și promovare, caietul de sarcini fiind același ca cel de anul trecut, cu oferta globală, fără cerințe tehnice pentru fiecare serviciu și nu există un mod clar, modul în care trebuie făcută oferta. Și de această dată CJ Gorj a bugetat conținut editorial, impune prin caietul de sarcini clauze care duc la exercitarea controlului asupra conținutului editorial.
Marius Daea, Comisarul de Gorj
Am mai auzit eu chestii depsre Ion Calinoiu..