Mai scumpă cu 1,8 milioane de euro
Recent, consilierii locali ai Galaţiului au majorat, pentru a doua oară, costurile lucrării de modernizare a unui tronson al străzii Anghel Salingny, una dintre arterele importante ale oraşului, deşi lucrarea se află în plină desfăşurare.
Iniţial, în februarie 2014, valoarea totală a investiţiei fusese stabilită, prin hotărâre de Consiliu Local, la 17,5 milioane de lei. În septembrie 2014, aleşii au fost nevoiţi să majoreze indicatorii tehnico-economici la cererea Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care finanţează prin credit rambursabil lucrarea. Concret, BERD le-a transmis autorităţilor gălăţene că nu finanţează „chinezării”, că proiectul este subdimensionat şi că ea nu acceptă preţuri ridicate ulterior, prin acte adiţionale.
Aleşii s-au conformat şi au stabilit costul lucrării la 22,8 milioane de lei, cu 5,3 milioane de lei mai mult!
Luna trecută, prin votul consilierilor locali, valoarea aprobată a investiţiei a crescut la 31,7 milioane de lei, cu 8,9 milioane de lei mai mult!
Motivul? Autorităţile au avut o „revelaţie”: linia de tramvai de pe un tronson de 450 de metri liniar nu trebuie scoasă, aşa cum se stabilise iniţial, ci menţinută şi reabilitată!
Problema este că, în prezent, modernizarea străzii Anghel Saligny se află în derulare iar finalizarea va fi afectată.
„În mod normal, conform proiectului în vigoare, aceste lucrări ar fi trebuit să fie gata până la data de 1 martie 2017. Dacă e să vorbim despre influenţa asupra lucrării, atunci cel mai probabil vom vorbi despre un nou termen de finalizare. Urmează să se facă un caiet de sarcini şi licitaţie pentru un proiect de repunere a liniei de tramvai aici. Asta înseamnă că prezentele lucrări vor fi sistate într-un punct, atunci când se va interveni cu noua lucrare de montare a şinelor, iar apoi se va continua până la asfaltare”, ne-a comunicat Biroul de presă al Primăriei.
Nouă luni în plus şi tot câţiva metri de linie de tramvai
Atât a întârziat finalizarea unei alte investiţii, scumpite din mers, în mandatul trecut. Este vorba despre modernizarea unui tronson al străzii Basarabiei, altă arteră vitală a oraşului. În acest caz, lucrarea a început în septembrie 2013 şi, cu toată că ar fi trebuit să fie gata în decembrie 2013, a fost finalizată abia în octombrie 2014!
Motivul? După ce lucrarea a fost demarată, autorităţile au descoperit că şinele de tramvai trebuie înlocuite pe o porţiune de 360 de metri liniari, pentru că nu mai puteau fi refolosite. Aşa că aleşii locali au majorat costurile investiţiei de la 2,2 milioane de lei, cât stabiliseră iniţial, la peste 3,4 milioane de lei, bani de la bugetul local. După această scumpire a trebuit făcută o licitaţie şi iac-aşa, au trecut zece luni până când bucăţica de stradă a fost redeschisă.
Surprize, surprize!
Lista investiţiilor care s-au scumpit pe parcursul derulării şi au intrat în prelungiri este mult mai lungă şi mai diversă.
„Unda verde” – Sistemul inteligent de management al traficului – despre care aţi putut citi în platforma Justiţie Curată, a impus şi ea costuri suplimentare, în condiţiile în care a fost finalizată cu nouă luni mai târziu decât trebuia. Contractul cu firma UTI Group SA, în valoare de 13,7 milioane de lei fără TVA, a fost majorat, prin negociere fără anunţ de participare, cu 2,09 milioane de lei fără TVA pentru „lucrări şi echipamente/utilaje suplimentare”.
„Au fost şi nişte probleme tehnice, devieri de trasee din cauza reţelelor utilitare de dedesubt, de unele nici nu se ştia exact, nu exista o hartă clară unde avem şi unde nu avem reţele, de aici şi un surplus de materiale care au mai adus costuri suplimentare”, explica, la acea vreme, Primăria Galaţi.
Modernizarea cu fonduri europene a Grădinii Publice din Galaţi, investiţie de 5,3 milioane de lei, a fost întârziată cu patru luni pentru că fusese „uitată” reabilitarea elementului central al parcului – fântâna arteziană (foto jos)! Lăsată deliberat de autorităţi în afara proiectului de modernizare a parcului, a pus piedică finalizării la termen, şi a costat 316.100 de lei de la bugetul local.
La Orăşelul Copiilor, un alt parc al oraşului, autorităţile au „uitat” tocmai de toaleta publică modulară, pe care au licitat-o şi realizat-o ulterior finalizării investiţiei, cu costuri de 20.400 de lei. Costurile modernizării de 2,4 milioane de lei fuseseră, oricum, majorate, în timpul execuţiei, cu 322.426, un supliment de covor antitraumă, pe o suprafaţă pe care fusese prevăzut, iniţial, nisip.
Sursa foto: Viaţa liberă