„Pomana” Elenei Udrea
„Trage barca la mal… dacă ai unde”, era unul dintre ofurile gălăţenilor, în vara anului 2008. Potrivit datelor oficiale, oraşul de la Dunăre număra peste 2.500 de posesori de bărci şi de şalupe, dar nicio facilitate publică de acostare. Şi pizma gălăţenilor creştea aprig când vedeau cum brăilenii îşi modernizau pe fonduri europene portul de ambarcaţiuni, port în care îşi ţineau şi ei bărcile. Vestea cea bună avea să vină pe 1 iulie 2009 când, prin Hotărârea Guvernului (Boc) nr. 762, Galaţiul a primit de la Ministerul Turismului, condus de Elena Udrea, 2.940.000 de lei pentru construcţia unui port de ambarcaţiuni de agrement.
În octombrie 2009, în timpul campaniei electorale prezidenţiale, pe Faleza Dunării, în miros de analizare desfundată, a descins însăşi ministrul Elena Udrea ca să vadă cu ochii ei cum se construieşte pontonul, alături de liderii PD-L Mircea Toader, Marius Necula, Mihail Boldea.
Conform datelor furnizate de Primăria Galaţi, recepţia portului s-a făcut pe 29 decembrie 2009, perioada de garanţie fiind de 24 de luni.
Dar abia în mai 2010 investiţia a fost dată în funcţiune. Şi chiar a fost bătaie pe cele 80 de locuri disponibile pe ponton!
Avariat şi lăsat de izbelişte
Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă de pe Dunăre. Structurile plutitoare, aduse din Finlanda şi pasarela de acces, adusă din Spania, cel puţin aşa scria presa la momentul construcţiei, n-au rezistat!
Potrivit SC Gospodărire Urbană SRL, firma care administrează Portul de ambarcaţiuni, „o parte dintre coloanele metalice de susţinere a structurii plutitoare s-au înclinat, fiind scoase din aliniament, iar la cealaltă parte s-a slăbit rezistenţa, ducând astfel la nesiguranţă în exploatarea obiectivului”.
Ce-au făcut autorităţile gălăţene? O notă de constatare a avariilor produse încheiată de reprezentanţii proiectantului, Iptana Bucureşti, ai constructorului – Black Sea Magic şi ai administraţiei locale: „S-a întocmit un referat prin care şi-au expus punctul de vedere privind starea investiţiei, remedierile care sunt necesare a se efectua în cel mai scurt timp, pentru a se evita ulterioarele agravări ale deteriorării tehnice a investiţiei şi devizul privind costul reparaţiilor. În ce priveşte costurile reparaţiilor şi sursele financiare din care vor fi realizate, nu deţinem informaţii”.
Huţa-huţa, pe bucăţi
„În anul 2013, societatea noastră, cu forţe proprii, a înlăturat din capătul terminal, din aval, o secţiune de aproximativ 21 de metri (care se dezmembra din pontonul principal) şi a repoziţionat-o, lângă pasarela de intrare, fiind asigurată cu cabluri flexibile. În anul 2015, s-a mai înlăturat, din aceleaşi cauze, încă o secţiune, de aproximativ 20 de metri, care a fost repoziţionată alături de prima secţiune. Capătul pontonului a rămas astfel, în aval, fără piloni de susţinere, coloanele de pe aliniamentul pontonului fiind instabile”, ne-a explicat SC Gospodărire Urbană.
Dar să revenim în 2016! „La ora actuală Portul de ambarcaţiuni de agrement este într-o stare tehnică total necorespunzătoare. Sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă s-a ajuns, în prezent, ca structura plutitoare să fie deplasată către şenalul navigabil cu aproximativ trei – patru metri, faţă de poziţia iniţială”, ne-a comunicat societatea.
Gratii şi lacăt
Asta am găsit, la începutul acestei luni, la Portul de ambarcaţiuni de agrement. Nu ni s-a permis accesul pe ponton, unde, în depărtare, am observat că doi angajaţi inspectau investiţia. Şi nu aveau veste de salvare!
Oficial, sezonul s-a deschis, dar, până în acest moment, nu s-a încheiat niciun contract şi n-a acostat nimeni în port. Deşi 30 de locuri ar fi, totuşi, chipurile, sigure!
Pierdere
Potrivit SC Gospodărire Urbană, în anul 2015, din cauza condiţiilor tehnice, Portul a funcţionat parţial şi a realizat din taxele de utilizare, venituri în sumă de 15.834 de lei. „În 2015 au acostat un număr de 13 ambarcaţiuni de diferite mărimi.
Menţionăm faptul că investiţia a fost proiectată pentru a asigura acostarea unui număr de 80 de ambarcaţiuni, iar în situaţia actuală, exista posibilitatea ancorării, în siguranţă, a unui număr de maximum 30 de ambarcaţiuni.
„În ce priveşte planurile de viitor pentru Portul de ambarcaţiuni de agrement, menţionăm faptul că societatea noastră a făcut demersurile necesare către municipiul Galaţi, în vederea reabilitării obiectivului şi sperăm ca, în perioada imediat următoare, să se găsească soluţiile necesare pentru aducerea la capacitatea iniţială, a acestui obiectiv”, a precizat SC Gospodărire Urbană.
Dar cum Portul zace avariat din 2012 ne îndoim că se va schimba ceva prea curând…
Sursa foto: ziarul „Viaţa liberă”
800 de mii de euro pentru nimic….tipic investitiilor din surse bugetare! Mai bine consultau niste specialisti care i-ar fi putut sfatui ca e mult mai durabila realizarea unui ponton plutitor , elastic, care sa fie ancorat si care sa permita oscilatiile nivelului apei Dunarii fara a-l distruge ! Dar cand e vorba de ban public, cui ii pasa de fiabilitatea unei lucrari???
Oameni care nu au nici o legatura cu porturile si cu navele ( barcile) respective s-au bagat in seama si au distrus ideea!. Totul pentru bani, ca in rest………….!