Auditul Curții de Conturi scoate la iveală o administrație publică locală incapabilă să gestioneze legal banul public. Deși în majoritatea primăriilor și a celorlalte instituții publice lucrează oameni cu ani mulți de experiență, considerați profesioniști, paradoxal, abaterile legale se țin lanț și se repetă de la an la an.
De la Consilul Județean Gorj, Primăria Târgu Jiu și până la primăriile din mediul rural din județul Gorj, auditul desfășurat de Camera de Conturi Gorj în anul 2015 s-a concretizat în abateri de la legalitate și regularitate cu impact asupra realității și acurateței situațiilor financiare, precum și asupra administrării și gestionării patrimoniului public și privat al unităților administrativ – teritoriale, estimate la o valoare de 45.839 mii lei.
Curtea de Conturi consideră că principalele cauze care au dus la această situație sunt: insuficienta pregătire profesională a personalului din compartimentele financiare; necunoașterea prevederilor legale în domeniul financiar – contabil sau interpretarea eronată a unor prevederi legislative; lipsa procedurilor operaționale de lucru formalizate în activitatea financiar- contabilă și neorganizarea la nivelul unităților administrativ-teritoriale a circuitului documentelor, care să asigure înregistrarea în contabilitate, pe bază de documente justificative, a tuturor operațiunilor patrimoniale sau a modificărilor acestora; exercitarea formală a controlului financiar preventiv propriu asupra operațiunilor economice-financiare, a condus la abateri financiar-contabile care au influențat datele înscrise în situațiile financiare; neorganizarea sau organizarea defectuoasă a controlului intern/managerial, inclusiv a auditului public intern.
Dacă ar fi să trăiască din taxele și impozitele colectate, ar muri de foame
Un aspect relevant în ceea ce privește finanțarea primăriilor și instituțiilor publice îl reprezintă faptul că veniturile a căror colectare constituie atribuțiune a organelor fiscale locale (venituri din impozite, taxe, contribuții, alte vărsăminte, alte venituri), realizate la nivelul de 125.842 mii lei, finanțează numai 14,9 % din cheltuielile efectiv realizate, de 842.150 mii lei. Diferența de 716.308 mii lei, respectiv 85,5 %, este finanțată din surse de la bugetul de stat sau din finanțare externă. Din analiza execuției cheltuielilor iese de asemenea în evidență că în totalul acestora, ponderea o dețin cheltuielile de personal cu suma de 352.826 mii lei, reprezentând 41,9 %, aproape cât însumează la un loc cheltuielile de capital și cele pentru bunuri și servicii.
Abaterile de la legalitate și regularitate care au condus la prejudicierea bugetelor unităților administrativ-teritoriale au însumat 4.922 mii lei, din care 4.718 mii lei prejudicii și 204 mii lei foloase necuvenite.
Abateri
Consiliul Județean Gorj
Consiliul Județean Gorj nu a întreprins măsurile corespunzătoare pentru stabilirea, înregistrarea în evidența contabilă și urmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetului județean reprezentând cota de 40% din veniturile provenite din impozitul pe autovehiculele de transport marfă cu masa totală autorizată de peste 12 tone, venituri încasate de bugetele locale ale comunelor/orașelor/municipiilor, cu atât mai mult cu cât aceste venituri se pot utiliza exclusiv pentru lucrări de întreținere, modernizare, reabilitare și construire a drumurilor locale și județene, valoarea estimată fiind de 818 mii lei;
Doina Gorjului are o cămăruță în Casa Sindicatelor și plătește 60% din valoarea facturilor de utilități
Ansamblul Artistic Profesionist ”Doina Gorjului” Tg- Jiu, instituție finanțată de CJ Gorj, plătește utilități către Fundația Casa de Cultură a Sindicatelor, reprezentând contravaloare energie electrică, apă, gunoi, gaze, în procent de 60% din contravaloarea facturilor emise de prestatori, în condițiile în care în contractul de închiriere încheiat, s-a inclus numai suprafața de 464 mp., fără sala de spectacol și spațiul comun.
Afaceri murdare pe spinarea persoanelor cu handicap
Protecția Copilului Gorj ( DGASPC Gorj) a decontat către 13 operatori de transport contravaloarea unor bilete de călătorie gratuită pentru persoanele cu handicap, fără ca acestea să efectueze călătoriile respective. Au fost notificați cei 13 operatori de transport pentru restituirea sumelor încasate necuvenit.
Pentru ,,baronul,, de la Fărcășești, Primarul Dănuț Bălu, o hotărâre judecătorească definitivă are valoare zero
Primăria condusă de Bălu nu a pus în aplicare o sentință judecătorească prin care s-a stabilit nulitatea absolută a unui contract de asistență juridică încheiat cu nerespectarea prevederilor OUG 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare. Toate acțiunile în instanță depuse de Bălu împotriva Curții de Conturi, prin care contesta controalele au fost respinse, ultimul proces pierdut a fost la Înalta Curte de Casație și Justiție anul acesta.
În vederea înlăturării deficienței constatate s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciului şi luarea măsurilor prevăzute de lege pentru recuperarea plăţilor nelegale efectuate (inclusiv a foloaselor nerealizate calculate pentru perioada de când s-a efectuat plata şi până s-au recuperat sumele) reprezentând cheltuieli efectuate fără angajament legal, achitarea cheltuielilor judecătoreşti şi stabilirea persoanelor responsabile de efectuarea plăţilor fără angajamente legale şi a cheltuielilor de judecată.
La Târgu Jiu Legea Achizițiilor Publice este facultativă
Primăria Târgu Jiu nu a inclus în programul anual al achizițiilor publice pentru anul 2014 achizițiile directe în valoare de 418 mii lei;
Tot la Târgu Jiu, în cazul cumpărărilor directe, nu a determinat valoarea estimată prin cumul la nivelul întregului an calendaristic, astfel încât în funcție de valoarea rezultată să se stabilească procedura/modalitatea de atribuire prin comparare cu pragurile valorice prevăzute de lege.
Direcția Publică Comunitară Locală de Evidență a Persoanelor, Direcția Publică de Protecție Socială nu au calculat, declarat și achitat obligațiile social-fiscale asupra unor sume reprezentând diferențe de salarii stabilite în baza hotărârilor judecătorești rămase definitive și irevocabile, în sumă de 332 mii lei;
Rovinari, raiul ilegalităților
Primăria Rovinari a acordat sportivilor și antrenorilor care au încheiat cu asociația convenții civile și contracte de muncă, indemnizații peste nivelul prevăzut de actele normative în vigoare în valoare de 635 mii lei.
Primăria Rovinari a acordat premii sportivilor din echipa de fotbal în sumă de 184 mii lei, UATO Turceni – 137 mii lei și UATO Târgu Cărbunești – 87 mii lei, cu toate că echipele au evoluat în eșalonul III valoric al competiției naționale, pentru care nu se prevăd asemenea drepturi;
Asociația Clubul Sportiv Jiul Rovinari a efectuat cheltuieli în sumă de 232.005 lei pentru activitatea sportivă, cu masa, de transport și cazare și achiziționare echipament sportiv în baza facturilor înregistrate din care s-au efectuat plăți în sumă de 194 mii lei, pentru care, nu în toate cazurile există documente justificative, care să ateste realitatea și exactitatea sumelor pretinse de furnizori.
Achiziții publice după bunul plac și legi proprii
Recepționarea investițiilor finalizate și înregistrarea acestora în patrimoniul instituției nu s-a făcut potrivit reglementărilor în vigoare;
Prin nerespectarea termenului de executare a lucrărilor, Consiliul Județean Gorj nu a calculat penalitățile prevăzute în contract, de 19 mii lei;
Nerespectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractul de achiziție publică referitoare la cantitatea și calitatea bunurilor livrate/lucrărilor executate/serviciilor prestate și/sau la termenele stabilite;
Primăria Mușetești a acceptat la plată situații de lucrări privind reabilitări drumuri în sumă de 7 mii lei care nu au respectat cantitățile stabilite prin proiect, UATC Crasna a achitat servicii de proiectare în sumă de 6 mii lei, care nu au respectat cerințele caietului de sarcini și proiectele cu specificațiile tehnice refăcute nu au mai fost efectuate;
Nerespectarea regulilor de estimare a valorii contractelor și de selectare a procedurii de atribuire a contractului de achiziție;
Contractul încheiat pentru obiectivul privind modernizare drumuri comunale a fost supraevaluat cu suma de 448 mii lei prin interpretarea eronată de către ofertant a prevederilor din caietul de sarcini întocmit de către Primăria Brănești;
Alegerea eronată a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică de bunuri și lucrări;
UATC Padeș, SC Bustedil Prest SRL Bustuchin, SC Regiosalubris Edilitara SRL Bâlteni, SC Utilgospod Serv SRL Brănești, SC Padeș Util SRL, SC Utilsalub SRL Lelești, în calitate de autorități contractante au achiziționat direct produse, servicii și lucrări, în măsura în care valoarea estimată a achiziției a depășit pragul stabilit de art. 19 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, care permitea achiziția directă.
Neîntocmirea programului anual al achizițiilor publice în structura legal aprobată
UATC Padeș nu au întocmit programul anual al achizițiilor publice în structura legal aprobată, ca instrument managerial pe baza căruia se planifică procesul de achiziție publică;
UATC Dănciulești nu a procedat la stabilirea, prin act administrativ, a unor atribuții privind achizițiile publice unui salariat din cadrul acesteia, așa cum prevede legislația în vigoare, astfel că, la nivelul entității nu a fost întocmit programul anual de achiziții publice.
Nerespectarea obligației privind utilizarea mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire și pentru realizarea achizițiilor publice
Un număr de 11 entități verificate, exemplificând SC Regiosalubris Edilitara SRL Bâlteni, SC Utilgospod Serv SRL Brănești, SC Padeș Util SRL, SC Utilsalub SRL Lelești, ş.a. nu au respectat obligația legală privind utilizarea mijloacelor electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire și pentru realizarea achizițiilor publice prin crearea și operaționalizarea în aplicația SEAP la adresa de internet www.e-licitatie.ro.
În majoritatea cazurilor, conducătorii entităților verificate și persoanele implicate în activitatea financiar – contabilă și fiscală controlată, motivează abaterile constatate ca fiind datorate în principal prin lipsa de personal la nivelul entităților, a neorganizării unor activități conform prevederilor legale, precum și a neîndeplinirii atribuțiilor de serviciu conform fișei postului datorită volumului mare de activitate.
O neregulă frecvent întâlnită, atât numeric cât și ca repetabilitate în perioada analizată, o reprezintă planificarea insuficient fundamentată a cheltuielilor în raport cu veniturile estimate a se realiza. Planificarea și urmărirea realizării activităților nu se bazează pe un set de indicatori de performanță.