Însă aşa cum investiţia nu a fost gata pe 31 decembrie 2015 – cum fusese termenul iniţial – nu a fost gata nici pe 31 mai 2016! Prin urmare, s-a „procedat” la o a doua prelungire. Cu un ultim hei-rup, aleşii locali s-au mobilizat şi au aprobat un nou termen de finalizare a investiţiei: 31 august 2016! De câştigat din toată afacerea asta câştigă doar controversata firmă UTI Grup SA care, pe lângă un bonus financiar de 2.096.828 de lei fără TVA, bani publici, care se adaugă celor 13.793.123 de lei fără TVA, valoarea contractului încheiat pentru „unda verde”, mai câştigă încă trei luni pentru a finaliza ceea ce n-a reuşit să facă până la 31 mai. De pierdut, pierd gălăţenii: timp, răbdare şi nervi în trafic.
Nu s-a putut!
„Contractul s-a semnat în data de 10 august 2015, iar Ordinul de începere a fost dat pe 27 august 2015 cu o durată de execuţie de şapte luni reprezentând o reducere semnificativă faţă de cele 12 luni câte au fost prevăzute în cererea de finanţare. Cu toate acestea, în trei luni de la data Ordinului de începere a lucrărilor, (septembrie, octombrie, noiembrie 2015) s-a reuşit execuţia a 60,26 la suta din contractul de furnizare de echipamente şi execuţie lucrări”, declarau, mulţumite, autorităţile locale gălăţene în decembrie 2015.
Ei bine, rămăşiţa de 39,74 la sută nu s-a putut realiza în cinci luni, în ciuda optimismului oficial. Convocaţi în şedinţă de îndată, consilierii locali au aprobat „data de 31.08.2016, ca dată limită de finalizare a proiectului ”Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii”. Motivaţia a fost aceea că, potrivit unei adrese transmise de Agenţia de Dezvoltare Regională Sud-Est, pentru proiectele cu valoarea totală sub 5 milioane de euro, care nu se finalizează la data de 30 iunie 2016, se poate prelungi durata contractului de finanţare cu două luni. Şi s-a prelungit! Astfel, cele şapte luni de execuţie din contractul cu UTI se transformă în 12…
Un fleac, au tăiat pasajul
Potrivit Primăriei, la această dată sunt în curs de finalizare lucrările civile, şi urmează a fi realizate teste şi probe în vederea efectuării recepţiei la terminarea lucrărilor şi a recepţiei la punerea în funcţiune a sistemului inteligent pentru managementul traficului.
În articolul precedent, publicat în platforma Justiţie Curată, scriam despre semaforul cu buton, montat în interiorul unui pasaj de protecţie construit în jurul unei clădiri cu risc seismic, cu faţa la zidul construcţiei. Ne întrebam şi noi, la fel ca trecătorii, cum va fi întors cu fata la carosabil. Ei bine, în pur stil românesc, s-a tăiat una dintre barele de susţinere a pasajului! Pasaj care, apropo, se află în buricul oraşului, de pe strada Domnească – principala arteră din centrul Galaţiului.
31 august… sigur?
Concluzionând, termenul iniţial de finalizare a investiţiei în valoare totală de 19,2 milioane de lei a fost 31 decembrie 2015, amânat pentru 31 mai 2016 şi amânat din nou pentru 31 august 2016. Numai că unda verde nu înseamnă doar 39 de camere video şi 649 de semafoare noi instalate şi, eventual, îndepărtarea semafoarelor vechi, plus un Centru de Comandă şi Control unic pentru coordonarea activităţilor de management trafic şi supraveghere video. Înseamnă şi sincronizarea acestora, probele tehnice şi operaţionalizarea sistemului…
Despre care nu garantează nimeni că se vor realiza până la 31 august 2016. Când vom afla, poate, şi situaţia financiară a proiectului, sumele decontate de Uniunea Europeană şi cele plătite de la bugetul local.
Ce-ar mai fi de spus?
Că, dacă dă Dumnezeu şi UTI, nu tot Galaţiul va avea parte de mult-râvnita „undă verde”, ci doar patru axe rutiere: strada Brăilei – bulevardul George Coşbuc, bulevardul Siderurgiştilor – bulevardul 1 Decembrie 1918 – bulevardul Traian Vuia – bulevardul Henri Coandă, strada Brăilei – strada Domnească – strada Prundului – strada Traian şi strada Basarabiei – strada Tecuci – bulevardul George Coşbuc – strada Domnească.
Şi că nu doar „unda verde” a intrat în prelungiri, ci şi alte cinci investiţii pe fonduri europene!
Comments 1