Multe din proiectele deschise cu fonduri europene nerambursabile s-au dovedit a fi niște blufuri. În teritoriu, nu de puține ori, firmele care au haiducit în achizițiile publice au fost cu tentacule în lumea politică și/sau administrativă a localităților, ioar primii care au avut de suferit au fost cetățenii, aceia care au plătit gafele aleșilor din bugetul public.
La Brăila, oraș care s-a remarcat printr-un număr extrem de mare de proiecte din fonduri nerambursabile, 35, numai pe programul operațional încheiat în vara anului 2016, POR 2007 – 2013, s-au aplicat corecții de peste 26 de milioane de lei.
„În exercițiul financiar 2007 – 2013, prin POR 2007-2013, s-au implementat 35 de proiecte cu finanțare din fonduri structurale, valoarea totală a acestora este de 436.137.116,94 lei. Corecțiile aplicate sunt în valoare de 26.544.651,08 lei, inclusiv TVA”, ne-a comunicat, printr-o adresă, Viorel Marian Dragomir, primarul municipiului Brăila.
Proiecte cu „ștaif”, corecții pe măsură
De menționat că multe dintre proiectele declarate încheiate încă sunt în monitorizare, altele sunt mutate pe la instituții de control precum DNA, iar unele, care au ridicat suspiciuni, chiar au tras piciorul așa de rău încât, anul trecut, însuși fostul primar al orașului, Aurel Gabriel Simionescu, a fost reținut fiind cercetat pentru abuz în serviciu, dar pus în libertate câteva zile mai târziu.
Proiectul care a stârnit atunci atenția DNA a fost Modernizarea și reabilitarea Bulevardului Dorobanților. Proiect controversat încă de pe vremea celeilalte legislaturi.
În corecție bugetară au mai intrat și proiectele: „Reabilitare pasaj-pietonal platou Piața Independenței” și „Reabilitare zona de promenadă cuprinsă între Calea Călărașilor și Faleza Dunării”. Vorbim, așadar, despre cele mai importante proiecte începute pe REGIO în Brăila.
Ce au promis și ce au făcut
Reabilitarea pasajului pietonal și a Platoului din Piața Independenței s-a realizat în baza Programului Operațional Regional 2007- 2013, din mai 2011 până în iulie 2012, iar 80,35 % din suma investită, 4,91 milioane de lei, reprezintă contribuția Uniunii Europene, iar 17,65 % vin de la bugetul de stat și 2% din bugetul local.
„Proiectul a vizat, în primul rând, realizarea structurii de rezistență și a arhitecturii pentru băncile, jardinierele și rigola carosabilă situate pe platoul pietonal, realizarea structurii de rezistenţă şi a arhitecturii fântânii arteziene amplasată pe tronsonul Bulevardului Independenţei situat între Calea Călăraşilor şi Faleza Dunării”, a declarat Aurel Gabriel Simionescu, pe atunci primarul municipiului Brăila.
În cadrul aceluiași proiect s-a proiectat căminul necesar amplasării staţiei de pompare pentru instalaţiile aferente bazinelor cu jocuri de apă, fântânii arteziene şi sistemului de irigaţii. La un ultim control, UE a făcut corecție pe suma pe care ar fi trebuit s-o achite pentru acest proiect.
Câte proiecte, atâtea probleme
Modernizarea şi reabilitarea Căii Călăraşilor din municipiul Brăila, pe tronsonul cuprins între Bulevardul Dorobanţilor şi Bulevardul Independenţei a reprezentat una dintre cele mai mari investiții anunțate prin Programul Operațional Regional în Brăila, în perioada decembrie 2010- august 2012.
Acest proiect a însemnat reabilitarea și modernizarea a 1,33 km de dublă linie de tramvai, reabilitarea și modernizarea a 20.800 mp de stradă, reabilitarea și modernizarea a 6.500 mp de parcări, trotuare și alveole, a rețelei de alimentare cu apă pe o lungime de 1.128 ml.
Proiectul a costat 34.948.901 lei, din care Uniunea Europeană a contribuit cu 80,35%, iar 17,65% reprezintă contribuția de la bugetul de stat și 2% de la bugetul local. Deocamdată, evaluările finale nu au fost încheiate, proiectul fiind în faza de sustenabilitate, iar UE încă mai ține promotorul proiectului, respectiv Primăria Brăila, în colimatorul său.
Bulevardul Dorobanților- caz penal
Cel mai greu proiect al Brăilei este, de departe, Modernizarea Bulevardului Doprobanților. În acest caz, inclusiv fostul primar, Aurel Gabriel Simionescu a avut de pătimit, după ce a fost săltat de DNA, împreună cu 30 din volumele proiectului și după ce jumătate din administrația Simionescu, inclusiv angajații de la Strategii Europene dăduseră cu subsemnatul la DNA.
Modernizarea Bulevardului Dorobanților fusese programat în perioada 23.07. 2009 – 22.01. 2014, cu o finanțare de 129.790.162, 20 lei și consta în modernizarea căii de rulare rutiere pe o lungime de 4,7 kilometri, modernizarea căii de rulare a tramvaiului pe 4 kilometri, cale dublă, adoptarea unei soluții tehnice care să permită circulația auto pe toate benzile și consolidarea canalului colector de sub calea de rulare a tramvaiului.
Deadline-ul a expirat, însă bulevardul n-a fost terminat decât în 2016, după numeroase contestații, scandaluri și procese care au determinat atât prelungirea termenelor de implementrare, cât și debarcarea unor înalți funcționari din posturile călduțe pe care le ocupau. Proiectul este în faza de sustenabilitate și UE refuză să vireze ultimele tranșe de bani, pe rol încă fiind un litigiu între promotorul Primăria Brăila și autoritatea de management.
Chiar dacă încă mai sunt probleme pe vechile proiecte, autoritățile se pregătesc să intre în exercițiul de finanțare 2014 – 2020.
„La noi, sunt în pregătire, în acest moment proiecte pentru programele operaționale: POR, POCU, POPAM, pe liniile lansate sau pe acelea în curs de lansare”, se mai arată în adresa semnată de actualul edil șef al municipiului Brăila.